Historyczny orbiter ostatnio pokonywał jedne z najniebezpieczniejszych terenów na Czerwonej Planecie.
Mars Helicopter marked its 50th flight on April 13, 2023, achieving new altitude and distance records. Despite facing challenging terrain and increased frequency of flights, Ingenuity continues to provide valuable data for future Mars missions.
NASA’s Ingenuity Mars Helicopter has completed its 50th flight on Mars. The first aircraft on another world reached the half-century mark on April 13, traveling over 1,057.09 feet (322.2 meters) in 145.7 seconds. The helicopter also achieved a new altitude record of 59 feet (18 meters) before alighting near the half-mile-wide (800-meter-wide) “Belva Crater.”
With Flight 50 in the mission logbook, the helicopter team plans to perform another repositioning flight before exploring the “Fall River Pass” region of Jezero Crater.
“Just as the Wright brothers continued their experiments well after that momentous day at Kitty Hawk in 1903, the Ingenuity team continues to pursue and learn from the flight operations of the first aircraft on another world,” said Lori Glaze, director of the Planetary Science Division at NASA Headquarters in Washington.
Helikopter NASA Ingenuity Mars przeszedł do historii, gdy 19 kwietnia 2021 r. wykonał pierwszy lot z napędem i sterowaniem na innej planecie. Niecałe dwa lata później, 13 kwietnia 2023 r., wykonał swój 50. lot. Oto kilka najciekawszych momentów z lotów helikopterem na Czerwonej Planecie. Źródło: NASA/[{” attribute=””>JPL-Caltech/ASU/MSSS
Ingenuity landed on the Red Planet in February 2021 attached to the belly of NASA’s Mars Perseverance rover and will soon mark the two-year anniversary of its first flight, which took place on April 19, 2021. Designed as a technology demonstration that would fly no more than five times, the helicopter was intended to prove powered, controlled flight on another planet was possible. But Ingenuity exceeded expectations and transitioned into being an operations demonstration.
Every time Ingenuity goes airborne, it covers new ground and offers a perspective no previous planetary mission could achieve. Imagery from the helicopter has not only demonstrated how aircraft could serve as forward scouts for future planetary expeditions, but it has even come in handy for the Perseverance team.
Teddy Zanetos z Laboratorium Napędu Odrzutowego NASA przedstawia aktualne informacje na temat innowacyjnego helikoptera marsjańskiego agencji i omawia, w jaki sposób zainspiruje on przyszłe badania atmosferyczne Czerwonej Planety. Źródło: NASA/JPL-Caltech
Testując ograniczenia śmigłowca, inżynierowie zbierają dane lotu, które mogą być wykorzystane przez inżynierów pracujących nad potencjalnymi przyszłymi projektami śmigłowców marsjańskich. Obejmuje to osoby, które zaprojektowały proponowaną kampanię zwrotu próbek z Marsa Przykładowe helikoptery ratownicze.
Bardziej niebezpieczny teren
Od czasu opuszczenia stosunkowo płaskich granic krateru Jezero 19 stycznia, Ingenuity wykonał 11 lotów, ustanawiając nowe rekordy wysokości i prędkości 14,5 mil na godzinę (6,5 m/s) i 59 stóp (18 m) po drodze.
Chociaż głębokie zimowe mrozy i regionalne zdarzenia pyłowe (które mogą blokować światło słoneczne przed dotarciem do panelu słonecznego helikoptera) osłabły, kreatywność trwa. zbudowany w nocy. W rezultacie Baza helikopterów Łazik musi każdego ranka szukać sygnału z helikoptera, kiedy ma się obudzić Kreatywność. A kiedy helikopter leci, musi teraz poruszać się po nierównym i stosunkowo niezbadanym terenie, lądując w obszarach, które mogą być obarczone niebezpieczeństwem.
NASA Mars Ingenuity Helicopter jest tutaj widoczny w punkcie startowym swojej 47. podróży na powierzchnię Marsa. Film zarejestrowany przez kamerę Mastcam-Z na pokładzie łazika Perseverance NASA 9 marca 2023 r. Źródło: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS
„Nie jesteśmy już w marsjańskim Kansas” — powiedział Josh Anderson, kierownik operacji innowacyjnych w Laboratorium Napędu Odrzutowego NASA w Południowej Kalifornii. „Lecimy nad wyschniętymi pozostałościami starożytnej rzeki usianej wydmami, głazami i głazami, otoczeni wzgórzami, które możemy zjeść na lunch. I chociaż niedawno zaktualizowaliśmy pokładowe oprogramowanie nawigacyjne, aby pomóc zlokalizować bezpieczne lotniska, każdy lot jest wciąż fikcja”.
Często latający
Oprócz pokonywania trudniejszych terenów, Ingenuity będzie latać z większą prędkością w nadchodzących dniach, ponieważ helikopter musi pozostawać w elektronicznym zasięgu łazika. Dzięki funkcji AutoNav Perseverance może pokonywać setki metrów każdego dnia.
„Kreatywność polega na wytrwałości, która działa jako wektor komunikacji między nią a kontrolerami misji tutaj w JPL” — powiedział Anderson. „Jeśli łazik posunie się za daleko lub zniknie za wzgórzem, możemy stracić łączność. Zespół łazika ma misję do wykonania i harmonogram, którego musi się trzymać. Dlatego konieczne jest, aby nadal był kreatywny i wysuwał się na pierwszy plan, kiedy tylko jest to możliwe. ”
Perseverance niedawno zakończył eksplorację „Foel Drygarn”, celu naukowego, który może zawierać uwodnioną krzemionkę (co ma duże znaczenie astrobiologiczne). Obecnie zmierza na „Górę Julian”, skąd będzie można podziwiać panoramę pobliskiego krateru Belva.
wyczyny kreatywności
Zbudowany z wielu gotowych komponentów, takich jak procesory smartfonów i aparaty fotograficzne, Ingenuity przebywa obecnie na Ziemi od 23 miesięcy i 45 lotów dłużej niż oczekiwany okres eksploatacji. Helikopter leciał przez ponad 89 minut i ponad 7,1 mil (11,6 km).
„Kiedy po raz pierwszy polecieliśmy, pomyśleliśmy, że będziemy mieli niesamowite szczęście, jeśli wykonamy pięć lotów” – powiedział Teddy Zanetos, dyrektor kreatywny w JPL. „Przekroczyliśmy oczekiwany skumulowany czas lotu od zakończenia naszej oferty technologicznej o 1250% i przewidywaną odległość o 2214%”.
Przekroczenie takich oczekiwań wiąże się jednak z kosztami. Ponieważ niektóre komponenty helikoptera wykazują oznaki zużycia, a teren staje się trudniejszy, zespół Ingenuity rozumie, że każda wielka misja musi się kiedyś skończyć. „Przebyliśmy długą drogę i chcemy iść dalej” – powiedział Zanetos. „Jednak od początku wiemy, że nasz czas na Marsie był ograniczony, a każdy dzień operacyjny jest błogosławieństwem. To, czy misja Ingenuity zakończy się jutro, w przyszłym tygodniu, czy za miesiącami, jest czymś, czego nikt nie może teraz przewidzieć. Co mogę przewidujemy, że kiedy to się stanie, będziemy mieli imprezę jeden na jednego”.
Więcej o kreatywności
JPL (Jet Propulsion Laboratory) zbudowało helikopter Ingenuity Mars i nadzoruje projekt w imieniu Kwatery Głównej NASA. Wsparcie dla tego przedsięwzięcia pochodzi od Dyrekcji Misji Naukowych NASA, wraz z Centrum Badawczym NASA Ames w Dolinie Krzemowej w Kalifornii i Centrum Badawczym Langley NASA w Hampton w Wirginii, które wnoszą wkład w analizę wydajności lotu i wskazówki techniczne podczas opracowywania kreacji. Firmy takie jak AeroVironment Inc. Qualcomm i SolAero zapewniają specjalistyczną wiedzę w zakresie projektowania i dostarczania kluczowych komponentów pojazdów. Mars Helicopter Delivery System został zaprojektowany i wyprodukowany przez Lockheed Space Corporation.
Na czele programu Ingenuity Mars Helicopter Program w centrali NASA stoi Dave Lavery, który pełni funkcję dyrektora wykonawczego programu.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin