Po raz kolejny – i być może bez zaskoczenia – lotnisko w Atlancie króluje jako najbardziej ruchliwe lotnisko na świecie.
Według raportu Airports Council International, w 2022 roku około 93,7 miliona osób podróżowało przez międzynarodowe lotnisko Hartsfield-Jackson Atlanta (ATL), co stanowi wzrost ruchu pasażerskiego o 23,8% od 2021 roku.
Lotnisko w Atlancie było najbardziej ruchliwym lotniskiem przez 22 kolejne lata, aż w 2020 roku straciło tytuł na rzecz chińskiego międzynarodowego lotniska Guangzhou Baiyun (CAN) z powodu pandemii. W szczycie epidemii w 2020 roku chińskie lotniska zajmowały siedem z 10 najlepszych miejsc w rankingach.
Chcesz więcej wiadomości o lotniskach i liniach lotniczych? Zarejestruj się, aby otrzymywać co dwa tygodnie bezpłatny biuletyn lotniczy TPG.
Atlanta odzyskała jednak pozycję najbardziej ruchliwego lotniska na świecie w 2021 roku.
Podobnie jak w 2021 r., w tegorocznych rankingach zdominowały lotniska amerykańskie, stanowiąc połowę zestawienia ACI. Międzynarodowy port lotniczy Dallas-Fort Worth (DFW) i międzynarodowy port lotniczy Denver (DEN) zajęły odpowiednio drugie i trzecie miejsce.
Dallas-Fort Worth odwiedziło w zeszłym roku około 73 milionów pasażerów, podczas gdy Denver miał 69 milionów. Pozostałe dwa lotniska w USA na liście to międzynarodowe lotnisko O’Hare w Chicago (ORD), które zajęło czwarte miejsce, oraz międzynarodowe lotnisko w Los Angeles (LAX), które zajęło szóste miejsce na liście.
Lotniska w USA dominują w rankingach ACI od dwóch lat ze względu na szybsze ożywienie w ruchu krajowym niż w innych regionach.
Jednak międzynarodowe lotniska zyskały na popularności w 2022 r. i stanowiły połowę zeszłorocznej pierwszej dziesiątki. Lotniska amerykańskie zajęły osiem z 10 miejsc w raporcie ACI.
Port lotniczy Londyn-Heathrow (LHR), port lotniczy Dubaj (DBX), port lotniczy Stambuł (IST), port lotniczy Indira Gandhi w Delhi (DEL) i port lotniczy Paryż-Charles de Gaulle (CDG) również znajdują się na liście, co oznacza odbicie w ruchu międzynarodowym, który w dużej mierze pozostaje w tyle za lokalną.
„Podczas gdy huby lotniskowe w USA były w stanie szybciej się odbudować dzięki silnemu rynkowi krajowemu, teraz obserwujemy, jak globalne huby dołączają do wyższych rang” – powiedział Luis Felipe de Oliveira, dyrektor generalny w ACI World.
Podróże wciąż nadrabiają poziom sprzed pandemii, ale dyrektorzy generalni amerykańskich linii lotniczych spodziewają się, że popyt na podróże utrzyma się w 2023 r. Jedynym lotniskiem na liście, które w 2022 r. obsłużyło więcej pasażerów niż w 2019 r., było Denver.
„Chociaż nadal postępujemy ostrożnie w obliczu wielu przeciwnych wiatrów, które mogą wpłynąć na szybkość i skalę globalnego przywracania ruchu lotniczego, najnowsze oceny stanowią ważny kamień milowy na drodze do osiągnięcia poziomów sprzed pandemii” – dodał de Oliveira.
Powiązana lektura:
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Jak zdobyć dofinansowanie na rozwój biznesu online? Przewodnik dla tych, którzy nie chcą tylko marzyć!
Bezpieczeństwo finansowe firm – jak chronić się przed cyberzagrożeniami i oszustwami?
Jak sztuczna inteligencja zmienia polską gospodarkę? Szanse i wyzwania dla MŚP