24 kwietnia, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Kultowy helikopter marsjański zamilkł, pozostawiając zaniepokojony zespół NASA w ciemności

Kultowy helikopter marsjański zamilkł, pozostawiając zaniepokojony zespół NASA w ciemności

Zdjęcie helikoptera Creativity na powierzchni Marsa, uchwycone przez łazik Perseverance za pomocą jednej z jego kamer.

Pod koniec zeszłego tygodnia NASA pomysłowy helikopter Udało jej się ponownie nawiązać kontakt z łazik wytrwałości Po krótkiej przerwie w komunikacji. Agencja kosmiczna twierdzi, że prawdopodobnie winna jest nadchodząca zima, i w związku z tym wprowadza poprawki.

W czwartek Creativity – na szczęście – wysłało sygnał wytrwałości po tym, jak nieustraszony helikopter opuścił zaplanowaną sesję komunikacyjną. Po raz pierwszy od czasu, gdy para wylądowała razem na Marsie w lutym 2021 roku, Ingenuity opuściło spotkanie, według do NASA.

Zespół odpowiedzialny za misję uważa, że ​​Ingenuity wszedł w stan niskiego poboru mocy, aby oszczędzać energię, i zrobił to w odpowiedzi na spadek poziomu sześciu akumulatorów litowo-jonowych poniżej krytycznego progu. Było to prawdopodobnie spowodowane nadejściem zimy, kiedy w atmosferze Marsa pojawia się więcej pyłu, a temperatury spadają. Pył blokuje ilość światła słonecznego docierającego do układu słonecznego helikoptera, który ładuje jego akumulatory.

Wytrwały łazik jest na misji Znajdź przewodnik Pradawne życie drobnoustrojów na Marsie, podczas gdy znacznie mniejszy towarzysz sondy, Creativity, stał się pierwszym samolotem z napędem Pozostawia Z powierzchni innej planety 19 kwietnia 2021 r. Oba roboty mają wspólną linię komunikacyjną, z wytrwałością przekazującą wiadomości o kreatywności na Ziemię. Ingenuity używa małych anten do trwałej komunikacji, wymieniając dane, które są następnie kierowane do głównego komputera łazika i przesyłane na Ziemię przez NASA Deep Space Network (globalny zestaw anten radiowych).

Kreatywność ma alarm, który wytrwale wybudza helikopter na zaplanowane sesje komunikacyjne. Jednak 3 maja firma Ingenuity nie uczestniczyła w codziennej, zaplanowanej wymianie danych po tym, jak programowalna macierz bramek straciła zasilanie w ciągu nocy, co spowodowało zresetowanie zegara pokładowego helikoptera (macierz bramek zarządza statusem operacyjnym Ingenuity, włączając i wyłączając jego systemy elektroniczne). oszczędzać energię). Sunshine naładowała akumulatory Ingenuity następnego ranka, ale zegar helikoptera nie jest teraz zsynchronizowany z zegarem wytrwałości. Zanim Ingenuity zdołało wysłać sygnał, łazik już nie nasłuchiwał.

Dwa dni później centrum kontroli misji postanowiło rozwiązać problem z komunikacją pary, programując sondę tak, aby wydała około 429 soli (dzień marsjański, który trwa nieco dłużej niż dzień na Ziemi) na nasłuch sygnału helikoptera. Wreszcie, telefon Ingenuity nadszedł 5 maja o godzinie 11:45 czasu marsjańskiego. Choć krótkie, telefon Ingenuity upewnił zespół w NASA Jet Propulsion Laboratory, że bateria helikoptera jest nienaruszona, a panel słoneczny ładuje swoje baterie.

Pomysłowość nie jest do końca zbudowana, aby wytrzymać surowe marsjańskie zimowe noce, ponieważ helikopter ma przetrwać tylko 30 dni marsjańskich na Marsie. Ale helikopter, który ma 19 cali (48 cm) wysokości i 4 funty (1,8 kg) daleko po swoich lotach testowych, niedawno otrzymał a rozszerzyć swoją misję Aby pomóc wytrwałości w eksploracji terenu Marsa. Kreatywność będzie teraz latać nad powierzchnią Marsa, doradzając konsolom, aby wytrwały na najbardziej optymalnych trasach.

Teddy Zanitos, dyrektor kreatywny w JPL, powiedział w oświadczeniu oświadczenie. „Każda podróż i każda mila przebyta poza naszą pierwotną 30 marsjańską misją popychała statek kosmiczny do granic możliwości każdego dnia na Marsie”.

Na razie zespół opracował plan, aby pomóc małemu helikopterowi przetrwać nadchodzącą zimę. Nowo wydane nakazuje „punkt, w którym helikopter włącza moc swoich grzałek od momentu, gdy poziom naładowania akumulatora spadnie poniżej 5 stopni Fahrenheita (minus 15 stopni Celsjusza) do minus 40 stopni Fahrenheita (minus 40 stopni Celsjusza), według NASA, które dodał, że „helikopter szybko się wyłącza, zamiast zużywać ładunek akumulatora za pomocą grzejników”. Powinno to pozwolić firmie Ingenuity na gromadzenie ładunku akumulatora w ciągu dnia, który można następnie wykorzystać do przetrwania mroźnych nocy.

„Naszym najwyższym priorytetem jest utrzymanie komunikacji z Ingenuity przez kilka następnych dni, ale do tego czasu wiemy, że czekają nas poważne wyzwania” – powiedział Tzanitos. „Mamy nadzieję, że będziemy w stanie zgromadzić ładunek baterii, aby powrócić do normalnej pracy i kontynuować naszą misję w nadchodzących tygodniach”.

Nawet rezygnując z połączenia, Ingenuity nadal jest małym helikopterem, który może przekroczyć oczekiwania, w sumie 28 lotów zarejestrowanych na powierzchni Marsa. Teraz trudno w to uwierzyć, ale pierwotny plan zakładał, że Ingenuity wykona tylko pięć lotów na Czerwoną Planetę.

READ  Czy termojądrowy silnik rakietowy może napędzać podróż na Marsa? NASA i DARPA testują