18 maja, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Konsorcjum zostało wybrane do budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce

Konsorcjum zostało wybrane do budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce

Polski operator infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zlecił polsko-tureckiemu konsorcjum budowę najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce.

Do realizacji projektu PKP PLK wybrało konsorcjum składające się z polskiego wykonawcy Budimex i tureckiej spółki infrastrukturalnej Gülermak.

W ramach prac konsorcjum zmodernizuje czwarty odcinek linii kolejowej 104 pomiędzy Sapówką a wsią Nowy Saks w województwie małopolskim.

Prace prowadzone są w ramach wartego 1,9 miliarda dolarów projektu Podłęże – Piekiełko, jednego z największych projektów infrastrukturalnych w południowej Polsce.

Ulepszenia kolei obejmują modernizację i elektryfikację 12,5-kilometrowego odcinka torów między Limanova i Glexani oraz budowę nowych stacji kolejowych w Mortarka i Somranis.

Wiąże się to także z wykopaniem nowego tunelu, pod którym będą mogły jeździć pociągi pod ziemią przez odcinek Beskidu Zachodniego. Tunel o długości około 3,8 km będzie przebiegał pomiędzy miastami Mesyna i Mortarga. Ukończony w 2026 r. będzie najdłuższym tunelem w Polsce.

Tunel i ulepszona infrastruktura kolejowa skrócą czas podróży między Krakowem, drugim co do wielkości miastem w Polsce, a Nowym Sadem, stolicą regionu południowej Polski, z trzech do jednej godziny.

„To świetna wiadomość dla wszystkich, którzy chcą podróżować pomiędzy tymi dwoma miastami i widzieć swoją szansę w transporcie kolejowym” – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Projekt obejmuje także budowę 10 jezdni i 12 mostów. Przejazdy kolejowe i drogowe zostaną zastąpione skrzyżowaniami bezpoziomowymi.

Modernizacja torów kolejowych umożliwi jazdę pociągom pasażerskim z prędkością 160 km/h, a towarowym z prędkością 100 km/h.

Obecnie trwają prace budowlane na trzech odcinkach linii kolejowej Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka oraz Rabka Zaryte i Mszana Dolna.

W ramach projektu PKP PLK prowadzi także przetarg na przebudowę stacji Limanova.

„Realizacja tego projektu zwiększy konkurencyjność kolei i przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu” – powiedział Piotr Wyborski, p.o. prezesa zarządu PKP PLK.

READ  Balon d'Salt dla Roberta Lewandowskiego zamiast Balon d'Or: Jak miasto w Polsce naprawia „niesprawiedliwość”