16 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Kombinezony kosmiczne wyprodukowane przez SpaceX i Boeing nie są kompatybilne

Kombinezony kosmiczne wyprodukowane przez SpaceX i Boeing nie są kompatybilne

NASA jest nadal zajęta oceną ryzyka, jakie może wiązać się z powrotem na Ziemię astronautów Sonny’ego Williamsa i Butcha Wilmauera, którzy od początku czerwca utknęli na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Statek kosmiczny Starliner, zbudowany przez Boeinga, napotkał problemy techniczne, które zmusiły agencję kosmiczną do wdrożenia kilku planów awaryjnych.

Choć NASA i Boeing utrzymują, że Starliner jest gotowy do wyniesienia dwóch członków załogi na powierzchnię w sytuacji awaryjnej – pomimo możliwości wystąpienia wielu awarii silników – alternatywne opcje wspólnego podróżowania mogą narazić Williamsa i Willmore’a na znaczne ryzyko.

Po pierwsze, skafandry kosmiczne Starlinera nie są kompatybilne z tymi używanymi na pokładzie statku kosmicznego Crew Dragon firmy SpaceX. Oznacza to, że jeśli duet powróci na pokład zadokowanej obecnie na stacji kapsuły SpaceX, co jest jednym z planów ratunkowych rozważanych przez NASA, polecą bez kombinezonu, tak jak ma to miejsce w przypadku statku kosmicznego Starliner. NASA potwierdziła to podczas telekonferencji w zeszłym tygodniu – Jest to niefortunna rzeczywistość dla agencji kosmicznej, która prawdopodobnie będzie czynnikiem wpływającym na jej nadchodzącą decyzję.

Chociaż skafandry kosmiczne do startu i wejścia, w przeciwieństwie do skafandrów EVA, są noszone wewnątrz statku kosmicznego jako środek ostrożności na wypadek utraty ciśnienia w kabinie, mogą uratować życie w sytuacji awaryjnej. Mogą również pomóc w regulacji temperatury, a w niektórych przypadkach zbierać dane i przekazywać je do oprogramowania statku kosmicznego.

Niekompatybilność kombinezonów SpaceX i Boeinga wynika z charakteru programu Commercial Crew Programu NASA, w ramach którego sfinansowano rozwój zarówno Starlinera Boeinga, jak i Crew Dragon firmy SpaceX.

„W każdej epoce lotów kosmicznych poprzedzającej obecną NASA stosowała inny model zakupu statków kosmicznych” – wyjaśniła Swapna Krishna z kanału YouTube Ad Astra w Najnowsze wideo objaśniająceDodał, że NASA była „głęboko zaangażowana” w cały proces.

READ  Jak geolodzy z MIT mapują ukryte warstwy Ziemi

Jednak dzięki Commercial Crew NASA umożliwia swoim prywatnym partnerom „projektowanie i wprowadzanie innowacji, pod warunkiem że firmy spełniają ogólne wymagania i standardy bezpieczeństwa NASA, a także osiągają określone kamienie milowe, z których jednym jest udany lot testowy z załogą” – wyjaśnił Krishna.

Agencja jednak „nie określiła”, że skafandry kosmiczne „muszą być ze sobą kompatybilne”, w ten sposób NASA „zarządza ryzykiem”, utrzymując możliwie jak najszerszy zakres opcji na wypadek, gdyby któraś z nich coś poszło nie tak.

Ponieważ Boeing i SpaceX wybrały dwa całkowicie różne podejścia do projektowania, nie jest możliwe po prostu zastąpienie jednego drugim.

Nawet gdyby Williams i Wilmore zostali załadowani do już zapełnionego Dragona z Załogi 8, I Kriszna wyjaśnił, że w jakiś sposób przygotowali swoje kombinezony, ale kapsuła została zaprojektowana tylko dla czterech pasażerów, mimo że pierwotnie miała pomieścić siedmioosobową załogę. Oznaczało to, że ich skafandry i tak nie miałyby gdzie ich podłączyć.

Na szczęście NASA ma zupełnie odrębną opcję powrotu dwóch astronautów na Ziemię: nadchodząca misja SpaceX Crew-9, która mogłaby wystartować z zaledwie dwoma członkami załogi, a nie czterema, aby zrobić miejsce dla Williamsa i Willmore’a, umożliwiając im powrót gdzieś w lutym .

W takim przypadku agencja kosmiczna mogłaby po prostu wysłać obojgu dwa dodatkowe kombinezony, co byłoby wygodniejszą opcją.

Niezależnie od tego, czy Williams i Wilmore powrócą na statku kosmicznym Crew 8, czy na następnym locie SpaceX, pozbycie się kłopotliwego Starlinera Boeinga prawdopodobnie nadal będzie bolesne.

Gigantyczna firma kosmiczna i NASA Zaangażowany w miliardy dolarów Kapsuła jest w trakcie opracowywania, więc jej powrót bez pasażerów na pokładzie byłby ogromnym wotum nieufności.

Więcej o Starlinerze: Urzędnik Boeinga twierdzi, że nie jest zaskoczony, że astronauci Starlinera utknęli w kosmosie