- Polscy kierowcy ciężarówek blokujący przejścia graniczne z Ukrainą obawiają się zakończenia protestów po okazaniu wsparcia przez nowy rząd
- Żądania protestujących obejmują dotacje do uprawy kukurydzy, przywrócenie kredytów gotówkowych i utrzymanie poziomu podatku rolnego.
Warszawa
Polscy kierowcy ciężarówek blokujący przejścia graniczne z Ukrainą obawiają się zakończenia protestów po tym, jak nowy wiceminister rolnictwa Michał Kołodziejczak zasygnalizował poparcie nowego rządu dla ich żądań.
„Nigdzie nie jedziemy, dopóki nie zobaczymy zmian w terenie” – powiedział Anadolu polski kierowca ciężarówki protestujący na Medica, głównym przejściu granicznym między Ukrainą a Polską.
„Obietnice składano nam już wcześniej, ale nigdy ich nie spełniono” – powiedział.
Kierowca z Lublina powiedział, że pozostanie „do czasu podjęcia działań przez rząd”.
grudzień Kołodzijak, który 19 grudnia odwiedził obszar przygraniczny, powiedział: „Import produktów rolno-spożywczych z Ukrainy jest największym zagrożeniem dla naszego rolnictwa. Dzisiaj brałem udział w proteście rolników w Medhice. Podane tutaj żądania są uzasadnione i pracujemy nad tym, aby zapewnić ich jak najszybsze spełnienie. „Domy rolników nie są przy drodze” – powiedział.
Rolnicy protestują przed granicą Medica od 23 listopada, zorganizowani przez lokalną grupę nacisku Osukana Vice (Oszukana Wioska).
Przechwytują ciężarówki przekraczające granicę z żywnością humanitarną, wojskową, łatwo psującą się i towarami niebezpiecznymi.
Cena zbóż jest niższa niż w imporcie Ukrainy
Ich żądania obejmują dotacje do uprawy kukurydzy po drastycznym spadku cen zbóż w związku z importem zboża z Ukrainy, restrukturyzację kredytów płynnościowych oraz utrzymanie podatków rolnych na obecnym poziomie.
Kołodziejczak powiedział: „Obecnie podejmowane są ulepszone działania w odniesieniu do wszystkich potrzeb rolnictwa”.
Powiedział, że podpisano już rozporządzenie o kontynuacji kredytów płynnościowych, a minister rolnictwa podpisał przesłane do Unii Europejskiej dokumenty zezwalające na wsparcie producentów kukurydzy w wysokości 1 miliarda złotych (253 mln dolarów). Poinformował także, że przygotowują się do zmiany ustawy o podatku rolnym.
Roman Kondro, szef Ossugana Vice, powiedział w niedzielę, że same gwarancje nie wystarczą, aby powstrzymać protesty.
Dodał, że jeśli zajdzie taka potrzeba, protestujący będą protestować w czasie świąt Bożego Narodzenia.
W niedzielę Krajowa Administracja Podatkowa podała w Medica, że ciężarówki będą musiały poczekać 91 godzin, zanim rozpocznie się odprawa celna. Kierowcy samochodów osobowych i autobusów czekają na odprawę godzinę.
Z kolei ciężarówki przed przekroczeniem Krosienko, gdzie dopuszcza się odprawę celną pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony, muszą czekać 20 godzin na odprawę celną.
Jak podały służby, w kolejce po Medicę czeka około 570 ciężarówek.
Andrij Sadowy, burmistrz Lwowa, centrum administracyjnego obwodu lwowskiego na zachodniej Ukrainie, napisał w zeszłym tygodniu w X: „Cały wasz wielki wkład w zwycięstwo Ukrainy w tej wojnie zostaje zniweczony przez marginalną grupę, która uniemożliwia wam dostarczanie pomocy humanitarnej. Towary dla krajem, który drugi rok z rzędu broni swojej niepodległości i bezpieczeństwa Europy.
Ukraińcy „gryzą rękę, którą im wyciągamy” – odpowiedział Kondro w X.
Europejskie Stowarzyszenie Biznesu na Ukrainie podało w zeszłym tygodniu, że straty spowodowane blokadą sięgnęły 305 milionów hrywien (8,2 miliona dolarów), dotykając eksporterów i importerów.
Europejska komisarz ds. transportu Adina Velian powiedziała 29 listopada, że Ukraina i UE nie mogą być przetrzymywane jako „zakładnicy” przez polskich kierowców ciężarówek blokujących granicę.
Strona internetowa Agencji Anadolu zawiera jedynie część wiadomości dostarczanych abonentom systemu AA News Broadcasting System (HAS). Skontaktuj się z nami w sprawie opcji subskrypcji.
„Przyjazny praktyk podróży. Miłośnik jedzenia. Bezkompromisowy rozwiązywacz problemów. Komunikator”.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com