18 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Kiedy w trakcie lotu eksplozja drzwi zabiła 9 osób

Kiedy w trakcie lotu eksplozja drzwi zabiła 9 osób

Śledczy sprawdzają lot 811 United Airlines 26 lutego 1989 r.
Paul Skouma/Associated Press

  • W piątek w powietrzu eksplodowała uszczelka drzwi samolotu linii Alaska Airlines. Nikt nie został zabity.
  • Ostatni raz drzwi eksplodowały w trakcie lotu amerykańskiego samolotu United Airlines Flight 811.
  • Dziewięciu pasażerów zostało wyrzuconych z samolotu po rozerwaniu kadłuba.

To było jak najgorszy koszmar pasażera samolotu.

W weekend w samolocie Alaska Airlines eksplodowała zatyczka w drzwiach samolotu Alaska Airlines, zmuszając samolot do zawrócenia i lądowania.

Kabina została uszkodzona, ale nikt nie odniósł poważnych obrażeń.

Jednak dziewięciu pasażerów nie miało tyle szczęścia, gdy ostatni raz, ponad trzydzieści lat temu, podczas lotu do USA wyłamały się drzwi samolotu.

We wczesnych godzinach porannych 24 lutego 1989 roku lot 811 leciał z Honolulu na Hawajach do Sydney w Australii z przesiadką w Auckland w Nowej Zelandii.

Kiedy Boeing 747-122 wciąż wznosił się nad Honolulu, nagle głośno zatrząsł się na wysokości od 22 000 do 23 000 stóp. Według Federalnej Administracji Lotniczej.

Kilka sekund później drzwi ładunkowe wyrwały się w kierunku przodu samolotu, zabierając ze sobą ogromny kawałek kadłuba i pozostawiając dużą szczelinę w kabinie i przestrzeni ładunkowej – twierdzi FAA.

Associated Press podała, że ​​dziewięciu pasażerów tej części samolotu zostało wyrzuconych w nocne niebo. Co najmniej jeden z nich został wessany do silnika.

„Próbowałem zasnąć, kiedy usłyszałem syczący dźwięk” – powiedział pasażer Gary M. Garber Powiedział „New York Timesowi”. na czas. „Zajęło to około trzech lub czterech sekund, a ja spojrzałem na moją żonę obok mnie. Nagle eksplodowała i mogłem stwierdzić, że eksplodowały trzy lub cztery rzędy ludzi po prawej stronie samolotu. „

„Pomiędzy mną a otwartą przestrzenią było około 18 cali” – powiedział.

READ  Jeden tablet z telewizora

„Nastąpiła ogromna eksplozja, a samolot po prostu się rozbił” – powiedziała pasażerka Solenn Caudwell. Powiedział Rotorua Daily Post Kilkadziesiąt lat później, w 2018 r. „Widziałem odbicie księżyca w wodzie i zdałem sobie sprawę, że patrzę na nie przez dużą dziurę w boku samolotu”.

Dwóch inspektorów przygląda się poważnie uszkodzonemu lotowi United Airlines Flight 811 na lotnisku w Honolulu, 26 lutego 1989 r.
AP

Eksplozja doprowadziła do upadku Laury Brentlinger, najlepszej stewardesy, która trzymała kręcone metalowe schody w Boeingu 747-122. – poinformowało CBS News.

„Wisiałem na schodach, moje stopy odrywały się od ziemi i wisiały w powietrzu” – powiedział Brentlinger. Brentlinger i pozostali stewardowie wrócili w bezpieczne miejsce i szybko zajęli się ochroną pozostałych pasażerów samolotu.

„Pamiętam, jak krzyczałam do mojego partnera w lataniu: «Powinniśmy okazywać zaufanie»” – powiedziała CBS News. „Jak mogę okazać pewność siebie, kiedy śmiertelnie się boję?”

Według Federalnej Administracji Lotniczej piloci byli w stanie zawrócić samolot i awaryjnie wylądować w Honolulu z prędkością znacznie większą niż normalnie.

„Kiedy zaczęliśmy widzieć światła Honolulu, wiedziałem, że wszystko będzie dobrze, i do tego czasu byliśmy już w kontrolowanym zniżaniu” – Caudwell powiedział Rotorua Daily Post. „Wstałem i pobiegłem tak szybko, jak tylko można było biec, a kiedy obejrzałem się za siebie, nie mogłem uwierzyć w wielkość dziury w samolocie. Można było przez nią przejechać trzy samochody. „

Dwóch członków załogi amerykańskiej straży przybrzeżnej rozładowuje fragment wnętrza samolotu United Airlines Flight 811 w Honolulu na Hawajach.
AP

Podczas gdy śledczy federalni badali katastrofę, rodzice pasażera chcieli odpowiedzi. Kevin i Susan Campbell rozpoczęli dochodzenie w sprawie eksplozji, przeglądając zdjęcia i tysiące stron dokumentacji technicznej. O sprawie poinformował „Seattle Times”..

Według „Los Angeles Times” inżynier Boeinga powiedział później na przesłuchaniu, że Boeing był świadomy błędów w konstrukcji mechanizmu zamka drzwi już wiele lat wcześniej.

READ  Samsung pracuje nad mapą drogową urządzeń rzeczywistości mieszanej

Chociaż Boeing ostrzegł linie lotnicze, aby nie wzmacniały drzwi dodatkowym aluminium, United nie stwierdziło żadnych usterek w swoich drzwiach i początkowo nie dokonywało napraw – podaje „Los Angeles Times”.

„Robert Doll, wiceprezes ds. inżynierii w United, powiedział na rozprawie, że United nie wierzy, że śluzy stanowią na tyle ryzyko, aby uzasadniać natychmiastowy koszt naprawy całej floty” – podał „Los Angeles Times”.

Ostatecznie NTSB ustaliło, że przyczyną otwarcia drzwi były wadliwe okablowanie i zwarcie elektryczne, ale stwierdziło również, że konstrukcja mechanizmu drzwi była wadliwa i że Boeing, linie lotnicze i FAA nie działały wystarczająco szybko, aby rozwiązać problem. .

„Producent, linia lotnicza i FAA miały wiele możliwości podjęcia w okresie eksploatacji Boeinga 747 działań, które mogłyby zapobiec temu wypadkowi” – ​​podało NTSB.