20 kwietnia, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Jak dwie kobiety inspirują zrównoważoną modę – DW – 27.04.2023

Jak dwie kobiety inspirują zrównoważoną modę – DW – 27.04.2023

„Zaczęłam, bo nie chciałam wyrzucać starych butów, a nie miałam gdzie ich naprawić i wyczyścić” – mówi Martina Zastawna, założycielka i właścicielka WoshWosh, pierwszego na świecie środka do czyszczenia obuwia. Firma zajmująca się renowacją, naprawą i dostosowywaniem.

„Szukałem w Warszawie, potem w Polsce, a potem w całej Europie, ale wydawało się, że nie ma czegoś takiego” – powiedział DW na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach na południu Polski.

SzuuuuuuuuuuuuuuuuuuuZatrudnia 30 osób w stolicy Polski Warszawie i działa na rynku od 2015 roku. W tym czasie firma odnowiła 500 000 par butów.

24-letnia Jastawna rzuciła studia w małym mieszkaniu na Kokli we wschodniej dzielnicy Warszawy. „Na początku byłam tylko ja i mój pies” – mówi. „Ale dość szybko mieliśmy 500 par butów i musiałem wynająć lokal, aby to zrobić”.

– W 2019 roku zmieniły się nastroje w Polsce i właściwie jeszcze przed pandemią złapaliśmy falę ekologicznych konsumentów – dodaje.

Działania firmy Zastawna na rzecz zrównoważonego rozwoju również przynoszą korzyści Polski Dziesiątki tysięcy bezdomnych. Kilka lat po założeniu firmy zorganizował zbiórkę butów dla bezdomnych. Od tego czasu woshwosh zebrał i przekazał potrzebującym ponad 180 000 par butów.

„Zamiast wyrzucać buty, których nie nosimy, musimy nauczyć się, że możemy je podarować innym, przedłużyć ich życie, a tym samym pomóc drugiemu człowiekowi i planecie” – mówi Jastawna.

Martina Zastawna, założycielka i właścicielka WoshWosh, mówi, że celem jej firmy jest wywieranie pozytywnego wpływu na planetę.Zdjęcie: Joe Harper/DW

Osiągnięcie celów UE będzie trudne

Woshwosh jest jedną z nielicznych firm, które chcą spełnić unijne cele zrównoważonego rozwoju w branży modowej.

The Przemysł odzieżowy i obuwniczy Według Komisji Europejskiej do 2030 roku musi stać się przyjazna dla środowiska Strategia na rzecz zrównoważonego sektora włókienniczego.

Produkty na rynku UE powinny trwać dłużej niż obecnie RecyklingWłókno pochodzące głównie z recyklingu, wolne od materiałów niebezpiecznych i wyprodukowane z poszanowaniem praw społecznych i środowiska.

READ  Japonia przegrała z gospodarzami Polską w półfinale Siatkarskiej Ligi Narodów

„To oznacza, że ​​firmy muszą na nowo zdefiniować swoje łańcuchy wartości, projektowanie produktów, produkcję i komunikację” – mówi Agnieszka Oleksyn-Wajda, dyrektor Instytutu Ekorozwoju Uczelni Łazarskiego w Warszawie.

Oleksyn-Wajda chwali ambitny plan UE, ale jest zdziwiony Zrównoważona moda Ekonomicznie wykonalne i jeśli ramy czasowe nie są zbyt napięte.

„Ambicją UE jest sprawienie, by tekstylia w obiegu zamkniętym były przystępne cenowo dla konsumentów. Biorąc jednak pod uwagę narzędzia wprowadzane przez firmy [such as digital product passport]i innowacja [eco-design, new technologies allowing textile fiber-to-fiber recycling]Stawiam hipotezę, że rozwijanie umiejętności niezbędnych do zielonej transformacji Całkowity koszt produkcji tekstyliów będzie wysoki”, mówi Oleksin-Wajda.

Agnieszka Oleksyn-Vajda mówi, że należy na nowo zdefiniować łańcuchy wartości, w tym projektowanie produktu, produkcję i komunikację.Zdjęcie: Joe Harper/DW

Zmiana zachowania

Oleksyn-Wajda podkreśliła, że ​​przyjęcie nowej strategii oznacza „przekształcenie nawyków zakupowych konsumentów i wprowadzenie nowych modeli biznesowych o obiegu zamkniętym, takich jak modele produktowo-usługowe, usługi zwrotu, zbiórki rzeczy używanych i usługi naprawcze”.

Ona cytuje Informacja Według Komisji Europejskiej od 1996 r. ilość odzieży kupowanej w UE na osobę wzrosła o 40%, co spowodowało gwałtowny spadek cen, co skróciło żywotność odzieży. Europejczycy zużywają około 26 kilogramów (57 funtów) tekstyliów i wyrzucają około 11 kilogramów rocznie.

90% polskiego społeczeństwa zgadza się, że ludzkość stoi w obliczu kryzysów klimatycznych i środowiskowych, ale tylko jeden na 10 Polaków podejmuje jakiekolwiek realne działania w celu zmniejszenia własnego śladu środowiskowego i klimatycznego, wynika z raportu firmy badawczej Kantar.

„Istnieje luka w podejściu do zachowania” – mówi Oleksin-Vajda.

Trwają starania

Branża modowa podejmuje dobrowolne inicjatywy w celu ograniczenia emisji w swoim łańcuchu dostaw. Na przykład branża zobowiązała się do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r. w ramach sponsorowanej przez Organizację Narodów Zjednoczonych Karty Przemysłu Modowego na rzecz Działań na rzecz Klimatu.

Kolejnym ważnym aspektem strategii jest przejrzysta, rzetelna i mierzalna komunikacja z konsumentami. Cyfrowy paszport produktu zawiera informacje o pochodzeniu produktu, składzie włókien oraz o tym, czy nadaje się on do recyklingu.

Osobista podróż

Wraz z przyjacielem Oleksyn-Wajda założył małą markę modową w Polsce. Po dwóch latach, ze względu na koszty prowadzenia firmy i trudności z dotrzymywaniem terminów przez podwykonawców, musiała zrezygnować.

– Zdałem sobie sprawę, że taki biznes wymaga nie tylko znajomości biznesu i prawa, ale także marketingu, rozwoju produktu i dobrej sieci podwykonawców – mówi.

Oleksyn-Wajda bardzo szczegółowo zbadał branżę i stwierdził, że w Polsce nie ma kursów, na których młody przedsiębiorca mógłby zdobyć takie umiejętności. Dlatego Łazarski współtworzył na uczelni magisterskie studia modowe.

Głównym tematem kursu jest promowanie zrównoważonego rozwoju w branży modowej.

„Edukacja jest bardzo ważna w tej dziedzinie” – mówi. „Różnicę robi liczba osób. Nawet jeśli ktoś po trzydziestce zacznie inaczej myśleć o kupowaniu i dbaniu o ubrania, czuję, że to wygrana i pozytywny wpływ”.

Edytowany przez: Ashutosh Pandey