Przez ostatnie dwa tygodnie pracownicy niosący lutownice i latarki niemal codziennie wspinali się na stanowisko startowe statku kosmicznego SpaceX w południowym Teksasie, aby w ostatniej chwili dokonać ulepszeń przed kolejnym lotem testowym największej rakiety świata.
Transmisję na żywo z miejsca startu zapewnił: Padre I Lot kosmiczny NASA Najnowsze zdjęcia pokazały iskry spadające z dwóch mechanicznych ramion wystających z boku wieży startowej Starship w miejscu startu SpaceX Starbase na wybrzeżu Zatoki Perskiej na wschód od Brownsville w Teksasie. Publikujemy tutaj kilka scen z działalności spawalniczej z wykorzystaniem Dzięki uprzejmości LabPadrektóra prowadzi stronę YouTube zawierającą wiele podglądów na żywo Starbase.
Jeśli SpaceX osiągnie swój cel podczas następnego lotu statku Starship, ramiona te zbliżą się do siebie, aby uchwycić wzmacniacz pierwszego stopnia, zwany Super Heavy, gdy opada na Ziemię i zwalnia, aż zawiśnie nad platformą startową.
Ta metoda odzyskiwania rakiet znacznie różni się od metody stosowanej przez SpaceX do lądowania mniejszego wzmacniacza Falcon 9, który ma nogi do lądowania umożliwiające lądowanie na platformach morskich w oceanie lub na betonowych miejscach na lądzie. Według SpaceX trzymanie rakiety za duże metalowe ramiona – czasami nazywane „ramionami micasilla” lub „pałeczkami” – skróciłoby czas ponownego użycia rakiety wspomagającej i uprościłoby jej konstrukcję.
SpaceX czterokrotnie wystrzeliło rakietę Starship o długości około 400 stóp (121 metrów), ostatnio w czerwcu, kiedy superciężki wzmacniacz o wysokości około 71 metrów wylądował w Zatoce Meksykańskiej u wybrzeży statku Starship. .
Podczas tego samego lotu w czerwcu górny stopień rakiety Starship przeleciał połowę świata i ponownie wszedł w atmosferę nad Oceanem Indyjskim. Statek przeżył powrót i wylądował na otwartym oceanie na północny zachód od Australii. Lot ten był pierwszym przypadkiem, w którym jakakolwiek część rakiety Starship powróciła na Ziemię w stanie nienaruszonym, ale SpaceX nie odzyskało wzmacniacza ani pojazdu.
Podwójnie
Wnioski wyciągnięte z czerwcowego lotu testowego skłoniły SpaceX do wymiany tysięcy paneli osłon termicznych w pojeździe Starship w ramach przygotowań do następnej misji. Choć pojazd przetrwał ponowne wejście na teren obiektu w czerwcu, nagrania z kamer pokładowych pokazały, że z pojazdu wyrwano kilka paneli. W zeszłym miesiącu SpaceX przetestowało silniki wzmacniacza i pojazdu przeznaczonego do kolejnego startu.
8 sierpniaSpaceX stwierdziło, że rakiety Starship i Super Heavy są „gotowe do lotu, do czasu uzyskania zgody organów regulacyjnych” od Federalnej Administracji Lotniczej. Rzecznik FAA powiedział, że agencja ocenia proponowany przez SpaceX profil lotu na potrzeby następnego lotu testowego statku kosmicznego, podczas którego SpaceX będzie chciała złapać wzmacniacz na platformie. Będzie to pierwsza próba SpaceX, która podejmie próbę powrotu superciężkiego wzmacniacza ze stali nierdzewnej, tak długiego i szerokiego jak gigantyczny Boeing 747, do lądowania na Ziemi.
Chociaż rakieta wydaje się być gotowa do startu, urzędnicy SpaceX wyraźnie uważają, że na platformie startowej jest jeszcze wiele do zrobienia. Bliższe spojrzenie ujawniło spawaczy instalujących podpory konstrukcyjne lub podwajacze dla niektórych części ramion chwytających. W innych miejscach ramion widziano pracowników usuwających i dodających inne niezidentyfikowane elementy sprzętu. SpaceX nie określiło dokładnie, jakiego rodzaju zespoły robocze wykonują na platformie startowej Starship w Teksasie, ale skupiają się na udoskonalaniu sprzętu potrzebnego do utrzymania superciężkiej rakiety wspomagającej.
Cała ta praca odbywa się w najgorętszej części roku w południowym Teksasie. Przez większość dni w tym miesiącu popołudniowe temperatury wzrosły do połowy i górnych 90 stopni F, a wilgotność była lepka. Większość prac przy wysięgnikach wykonano w nocy, gdy temperatury spadają do wczesnych lat 80-tych.
Nie jest jeszcze jasne, ile czasu może zająć FAA zatwierdzenie przez SpaceX licencji na wystrzelenie i odzyskanie rakiety podczas następnego lotu testowego lub kiedy SpaceX zakończy modernizację platformy startowej. Elon Musk, założyciel i dyrektor generalny SpaceX, na początku tego miesiąca sugerował, że lot mógłby wystartować do końca sierpnia, ale stan platformy startowej i pozostałe testy wskazują, że do startu pozostały jeszcze co najmniej dwa tygodnie.
Gdy pracownicy zakończą swoje zadania związane z modernizacją platformy oraz usunięciem rusztowań i dźwigów z terenu, SpaceX prawdopodobnie ułoży w stos superciężki wzmacniacz i górny stopień statku kosmicznego, a następnie napełni je paliwem podczas pełnej próby odliczania, tak jak miało to miejsce przed każdym poprzednim startem statku Starship.
Musk kilkakrotnie sygnalizował, że firma podejmie próbę złapania superciężkiego wzmacniacza podczas następnego lotu, co również przyspieszy górny stopień statku kosmicznego do prędkości niemal orbitalnej na potrzeby kolejnej demonstracji ponownego wejścia na Ocean Indyjski. W zeszłym miesiącu SpaceX opublikowało zwiastun wideo przedstawiający przechwycenie wzmacniacza podczas następnego lotu Starship, pokazujący rakietę powracającą do Starbase z silnikami Raptor.
W międzyczasie SpaceX zainstalowało drugą wieżę startową dla Starship obok istniejącej wyrzutni w Teksasie. Firma wciąż ma wiele do zrobienia, aby przygotować drugą platformę startową, zanim będzie ona gotowa do obsługi lotu statku kosmicznego, ale SpaceX może być gotowy do aktywacji w przyszłym roku. SpaceX planuje także zbudować dwie wyrzutnie statków kosmicznych w Cape Canaveral na Florydzie. Wszystkie te lokalizacje pozwolą SpaceX na wielokrotne wystrzeliwanie pojazdów Starship. Firma pracuje także nad ukończeniem rozległej fabryki w pobliżu fabryki Starship w południowym Teksasie, zaledwie kilka mil od tamtejszych platform startowych.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin