Z siedzibą w Arnhem AllegoPozyskała pożyczkę w wysokości 20 mln euro od ogólnoeuropejskiego operatora punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBRD) dla projektu CROSS-E, finansowanego przez UE.
Finansowanie wesprze wysiłki Allego mające na celu rozbudowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce w ramach szerszej strategii rozwoju w Europie Wschodniej.
Vianney Heeren, dyrektor ds. finansowania strukturalnego w Allego, mówi: „Dzięki temu finansowaniu będziemy mogli bardzo szybko przyspieszyć nasze inicjatywy infrastrukturalne, gwarantując, że Allego wesprze szybkie przejście Polski na pojazdy elektryczne. Pokazuje to potencjał naszej strategii biznesowej w zakresie skutecznego rozszerzania działalności na całą Europę.
Projekt Cross-E!
Projekt CROSS-E ma na celu promowanie podróży bezemisyjnych poprzez instalację 911 punktów ładowania pojazdów elektrycznych dużej mocy (150 kW i 350 kW) w 239 lokalizacjach w Europie.
Inicjatywa prowadzona przez Allego, Petrol Group, Greenway i Mobility Solutions zainwestuje 130 mln euro w infrastrukturę ładowania, przy wsparciu UE w wysokości 34,45 mln euro. Zakończenie inwestycji zaplanowano na październik 2026 roku.
Program CROSS-E składa się z dwóch głównych inicjatyw: CROSS-E Ogólne i CROSS-E Koordynacja. Inicjatywy te, finansowane ze środków unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), mają na celu ulepszenie istniejącej infrastruktury poprzez poprawę połączeń transgranicznych między sąsiadującymi krajami.
Instalacje CROSS-E będą zgodne z unijnym rozporządzeniem w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), zapewnią publiczny dostęp 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i będą obsługiwać różne metody płatności. Projekt zapewni wgląd w szersze zastosowania ładowania pojazdów ciężarowych (HDV) w całej Europie.
wykorzystanie kapitału
Kredyt EBOR umożliwia instalację i zarządzanie 200 punktami ładowania pojazdów elektrycznych w 50 lokalizacjach na terenie całej Polski. Inwestycja jest ważna dla Polski, która pod względem infrastruktury i adopcji pojazdów elektrycznych pozostaje w tyle za innymi krajami UE.
Dzięki pożyczce Aleco może otrzymać wsparcie z instrumentu na rzecz infrastruktury paliw alternatywnych w transporcie CEF, umożliwiającego dekarbonizację transeuropejskiej sieci transportowej.
Gunnar Landfester, dyrektor generalny Allego na Europę Środkowo-Wschodnią, mówi: „To wsparcie finansowe będzie promować szersze wykorzystanie pojazdów elektrycznych w Europie, zwłaszcza w Europie Wschodniej. Dzięki temu możemy rozwijać naszą sieć i realizować nasz cel, jakim jest stworzenie bardziej wydajnego ładowania dla wszystkich kierowców pojazdów elektrycznych.
Z raportu Allego wynika, że popularność pojazdów elektrycznych w Polsce jest obecnie najniższa w Europie pod względem penetracji ładowania pojazdów elektrycznych. Ma to zostać wzmocnione dzięki inicjatywie Allego polegającej na zainstalowaniu ponad 200 punktów ładowania pojazdów elektrycznych lekkich i ciężkich (LDV/HDV) w ponad 50 lokalizacjach.
Ponadto Allego będzie utrzymywać i wspierać nowe punkty ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce, poprawiając doświadczenia użytkowników dzięki inteligentnemu ładowaniu i rozliczeniu. Projekt finansowany ze środków UE w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) wspiera europejską infrastrukturę transportową w sieci TEN-T i węzłach miejskich.
Co oferuje Allego?
Allego jest dostawcą rozwiązań w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych, skupiającym się na poprawie mobilności elektrycznej przy wykorzystaniu w 100% energii odnawialnej. Posiadając 35 000 punktów ładowania w 16 krajach, Allego zapewnia infrastrukturę i oprogramowanie, w tym platformy Allamo i EV Cloud.
Allego obsługuje pełne spektrum usług ładowania pojazdów elektrycznych, w tym instalację, konserwację, podłączenia do sieci energetycznej oraz inteligentne ładowanie i rozliczenia.
Założona w 2013 roku firma twierdzi, że jej 220-osobowy zespół pracuje nad tym, aby ładowanie pojazdów elektrycznych było niezawodne, dostępne i zrównoważone.
Allego jest dobrowolnie notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Nowym Jorku
W czerwcu 2024 r. Allego i jego większościowy akcjonariusz Madeleine Charge ogłosili porozumienie, na mocy którego Meridim zakupił wszystkie akcje Allego, których jeszcze nie posiadał, w drodze wezwania po cenie 1,70 dolara za akcję. Wraz z tym wezwaniem spółka Allego została dobrowolnie notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Nowym Jorku.
Ponadto Meridium przekazało 46 mln euro na rozwój punktów ładowania w Niemczech i dodatkowe 310 mln euro na rozwój Allego.
Na początku tego miesiąca, 1 sierpnia, holenderska spółka Meridiam ogłosiła, że nabyła 38 718 988 akcji, zwiększając swój udział do 86,6 procent wszystkich akcji Allego znajdujących się w obrocie. Allego planuje obecnie zakończyć notowanie do 22 sierpnia 2024 r., aby skoncentrować się na długoterminowym wzroście bez presji rynku publicznego.
Holenderska firma złoży formularz 25 w amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) 12 sierpnia 2024 r., a wycofanie z giełdy zacznie obowiązywać 10 dni później. W rezultacie oczekuje się, że ostatnim dniem notowań akcji Allego na NYSE będzie 22 sierpnia 2024 r.
O EBOR w skrócie
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) to wielostronny bank skupiający się na wspieraniu rozwoju sektora prywatnego i inicjatyw przedsiębiorczych w 36 gospodarkach na trzech kontynentach.
Inwestycje EBOR, będące własnością 73 krajów, UE i Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), mają na celu poprawę konkurencyjności, zarządzania, zrównoważonego rozwoju, włączenia społecznego, odporności i integracji w swoich regionach.
EBOR, inwestor w Polsce, który od 1991 r. zainwestował 14 miliardów euro w 532 projekty, kontynuuje swoje zaangażowanie na rzecz kraju, inwestując w zeszłym roku rekordową kwotę 1,3 miliarda euro.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com