Drugi w pełni komercyjny lot astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną będzie miał tylko dwie szanse na wystrzelenie w niedzielę i poniedziałek lub poczeka do następnej misji zaopatrzeniowej SpaceX w przyszłym miesiącu, aby dostarczyć nową partię paneli słonecznych o wysokim priorytecie do kompleksu.
Prywatna misja załogi, obsługiwana przez firmę Axiom Space z siedzibą w Houston, ma wystartować o godzinie 17:37 EDT (2137 UTC) w niedzielę z Launch Complex 39A w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego na Florydzie. Czteroosobowa załoga poleci na orbitę na pokładzie rakiety SpaceX Falcon 9 i statku kosmicznego Dragon.
Na czele załogi stoi bijąca rekordy astronautka Peggy Whitson, która spędziła w kosmosie więcej czasu niż jakikolwiek inny Amerykanin. Odeszła z Korpusu Astronautów NASA w 2018 roku po trzech długotrwałych misjach na stacji kosmicznej, w sumie 665 dni na orbicie.
Dołączy do niej amerykański biznesmen John Shoffner, który zapłacił za miejsce w sponsorowanym przez Axiom locie na stację kosmiczną. Saudyjscy astronauci Ali Al-Qarni i Rayana Barnawi mają lecieć jako specjaliści w misji Ax-2, która ma trwać 10 dni.
Al-Qarni i Barnawi będą pierwszymi Saudyjczykami, którzy udają się na Międzynarodową Stację Kosmiczną, a Barnawi będzie pierwszą Arabką na orbitalnym miejscu badawczym. Ich misja jest finansowana przez rząd Arabii Saudyjskiej.
Podczas pobytu na orbicie Whitson, Shoffner, Qarni i Bernawi przeprowadzą eksperymenty biomedyczne, badania chemiczne i materiałowe oraz wydarzenia edukacyjne ze studentami na ziemi. Będą również witać i spędzać czas z siedmioma członkami załogi, którzy mieszkają na stacji przez dłuższy czas.
Misja Ax-2 jest drugą misją załogi Axiom, po locie Ax-1 firmy w kwietniu 2022 r., który przeszedł do historii jako pierwsza całkowicie prywatna załoga astronautów, która dotarła na stację kosmiczną. NASA zapewnia zasoby na stacji kosmicznej dla komercyjnych misji astronautów, takich jak loty Axiom, ale Axiom i ostatecznie prywatni członkowie załogi lub ich sponsorzy muszą płacić NASA za szkolenie i zakwaterowanie załogi, takie jak dostęp do systemu podtrzymywania życia stacji i wyżywienie. i toaleta.
Koszt siedzenia nie został ujawniony, ale Generalny Inspektor NASA oszacował cenę miejsca na statku kosmicznym SpaceX Dragon na około 55 milionów dolarów dla astronautów NASA. Nie wiadomo, jak to się ma do ceny w pełni komercyjnego miejsca.
Do tej pory NASA prosiła o prywatne misje astronautów na stację pilotowaną przez byłego zawodowego astronautę. Emerytowany astronauta NASA Michael Lopez-Alegria dowodził misją Ax-1 w zeszłym roku.
Whitson powiedział, że jedną z jej ról jest prowadzenie jej trzech członków załogi, wszystkich nowicjuszy w lotach kosmicznych, na temat tego, co robić, a czego nie robić w życiu i pracy na stacji kosmicznej.
„Podzieliłam się długą listą tego, co byśmy zrobili, czego byśmy nie zrobili, jak byśmy to zrobili i jakie były tego przyczyny” – powiedziała. „Po 665 dniach spędzonych w kosmosie wyciągnięto wiele wniosków, miałem jedną lub dwie lekcje, których prawdopodobnie nauczyłem się na własnej skórze i staram się zaoszczędzić trochę czasu, ponieważ nasza misja jest stosunkowo krótka. Chcemy więc mieć pewność, że maksymalnie wykorzystujemy każdy z tych dni”.
Poprzednie wizyty na stacji kosmicznej przez prywatnych astronautów lub „turystów kosmicznych” odbywały się w ramach rządowych misji na pokładzie rosyjskich statków kosmicznych Sojuz. Przed Ax-1 11 osób poleciało na stację kosmiczną jako zapłata dla pasażerów w misjach Sojuza, ale wszyscy podróżowali z dowódcą kosmonauty, który był pracownikiem rządowym.
Axiom podpisał umowę ze SpaceX na uruchomienie lotu Falcon 9 i Dragon na stację kosmiczną. Axiom planuje polecieć trzecią prywatną misją astronautów na stację kosmiczną pod koniec tego roku, wystrzeliwując ją również na rakiecie SpaceX.
NASA ma umowę z Axiomem na budowę i wystrzelenie komercyjnego modułu na Międzynarodową Stację Kosmiczną pod koniec 2025 roku. Ostatecznie Axiom planuje zbudować samodzielną prywatną stację kosmiczną na niskiej orbicie okołoziemskiej. NASA chce mieć komercyjną placówkę orbitalną gotową do przejęcia rodzaju badań prowadzonych na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej do czasu jej przejścia na emeryturę w 2030 roku.
SpaceX okrążył rakietę Falcon 9 z kapsułą Dragon Freedom, aby wystrzelić Complex 39A w czwartek, a następnie podniósł ją pionowo w celu przetestowania jej głównych silników w piątek, prowadząc do odliczania i startu w niedzielę.
Ale docelowa data uruchomienia misji Ax-2 z początku tego miesiąca została przesunięta, co zostało spotęgowane przez zaplanowane wpadki we wcześniejszej misji SpaceX. Rakieta Falcon Heavy, która miała zostać wystrzelona na początku kwietnia, wystartowała z tej samej wyrzutni dopiero 30 kwietnia po serii opóźnień spowodowanych problemami technicznymi i złą pogodą. SpaceX zajmuje około trzech tygodni, aby zmienić konfigurację platformy startowej z misji Falcon Heavy na załogowy lot rakietą Falcon 9.
To opóźniło start Ax-2 do niedzieli 21 maja. Według misji Ax-2.
NASA dała Axiom i SpaceX dwa dni, niedzielę i poniedziałek, na wystartowanie misji Ax-2, zanim agencja kosmiczna poleci SpaceX, aby skupili się na przygotowaniach do startu zaopatrzenia 3 czerwca. NASA ma coś do powiedzenia w obu misjach, gdy udają się na stację kosmiczną.
Firma Axiom skróciła już pobyt misji Ax-2 na stacji kosmicznej z 10 dni do ośmiu dni, aby lot mógł dopasować się do harmonogramu NASA przed misją zaopatrzeniową SpaceX w przyszłym miesiącu. Zakładając, że misja rozpocznie się w niedzielę, statek kosmiczny Dragon Freedom zadokuje na stacji w poniedziałek, a następnie odleci 30 maja, aby wyruszyć na lot ze spadochronem u wybrzeży Florydy.
„Ostatecznie nie miało to żadnego wpływu na cele badawcze” — powiedział Derek Hussmann, szef Operations Integration and Operations w firmie Axiom. „Było trochę zasięgu medialnego i inne rzeczy, które chcieliśmy zrobić, ale nie miały wysokiego priorytetu, zostały porzucone. Ale wszystkie cele o wysokim priorytecie, które udało nam się zmieścić w tym ośmiodniowym harmonogramie.”
W przyszłym miesiącu lot Cargo Dragon dostarczy na stację kosmiczną dwa zmodernizowane panele słoneczne. Instalacja i rozmieszczenie nowych paneli słonecznych będzie wymagać jednego lub dwóch spacerów kosmicznych astronautów stacji, a także użycia kanadyjskiego ramienia robota laboratorium.
Na początku lipca na stacji kosmicznej panuje okres dużego nasłonecznienia, więc NASA chce, aby prace nad panelami słonecznymi zostały zakończone do tego czasu. Po tym nastąpi zaplanowane na 21 lipca wystrzelenie kapsuły załogi Starliner Boeinga na pierwszy załogowy lot testowy na stację. SpaceX planuje również wystrzelić więcej rakiet Falcon Heavy dla amerykańskich sił kosmicznych i klienta komercyjnego tego lata z platformy 39A, a kolejny lot załogi SpaceX, zlecony przez NASA, ma wystartować z platformy 39A w sierpniu.
Podsumowując, pozostawia to niewiele możliwości dopasowania misji Ax-2 tego lata do napiętego harmonogramu misji na stację kosmiczną oraz do napiętego harmonogramu startów SpaceX z Kennedy Space Center. Jeśli misja nie odbędzie się w niedzielę lub poniedziałek, nie jest jasne, kiedy Ax-2 będzie miał kolejną szansę na start.
„W tej chwili patrzymy na 21 i 22 maja” – powiedział Joel Montalbano, kierownik programu NASA dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. „Jeśli nie zejdziemy do 22-go, wycofamy się z misją Axiom-2 i skupimy się na misji SpaceX (cargo).” A potem, w tym czasie, Axiom, NASA i SpaceX spotkamy się i poszukamy następnej najlepszej okazji, gdy spojrzymy na misje, które mamy. lato, które nie tylko wysyła misje na Międzynarodową Stację Kosmiczną, ale także inne misje wykorzystujące obiekty w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego.
Niedzielna prognoza pogody wskazuje na dużą szansę na to, że warunki pozwolą Falconowi 9 na wystrzelenie misji Ax-2. Istnieje 60% szans na sprzyjającą pogodę w niedzielę.
Ale wzorce pogodowe wydają się być bardziej wilgotne na początku tygodnia, z 80% szansą w poniedziałek, że burza może naruszyć jedno lub więcej kryteriów wystrzelenia rakiety Falcon 9 i statku kosmicznego Crew Dragon.
Misja Ax-2 będzie dziesiątą misją załogowych lotów kosmicznych SpaceX, ale wiąże się z kilkoma inicjatywami. Podczas startu zadebiutuje nowy wzmacniacz Falcon 9, numer ogonowy B1080, podczas jego pierwszego lotu w kosmos.
Po raz pierwszy w starcie z załogą SpaceX zwróci wzmacniacz Falcon 9 z powrotem do miejsca lądowania na Cape Canaveral Space Force Station. Podczas wszystkich dziewięciu poprzednich startów załogi pojazd lądował na bezzałogowym statku na morzu, który zabrał rakietę z powrotem na Florydę w celu remontu i ponownego użycia.
Wysoki wskaźnik startów firmy pokazał, że rakieta Falcon 9 miała dodatkowe osiągi, aby umożliwić powrót wzmacniacza na Florydę w celu lądowania, powiedział Bill Gerstenmaier, wiceprezes SpaceX ds. konstrukcji i niezawodności lotu. Manewr powrotny wymaga dodatkowego spalania przez silniki rakiety, co oznacza, że potrzebuje ona więcej paliwa pozostałego w zbiornikach po tym, jak dopalacz wykona swoje główne zadanie wysłania kapsuły załogi Dragon w kosmos.
SpaceX udało się przewyższyć rakietę Falcon 9 w misjach Starlink bez większych modyfikacji silników lub innego sprzętu.
„W misjach Starlink byliśmy w stanie pokazać, że mamy dodatkowe możliwości, aby iść naprzód i czerpać korzyści z tej misji” – powiedział Gerstenmaier. „Zawsze mieliśmy tego rodzaju możliwości i nie byliśmy pewni, czy zawsze uzyskamy taką wydajność, ale liczba lotów Falcona, które odbyliśmy, pozwoliła nam powiedzieć, że ta wydajność jest dostępna i może być używana gdzie należy go używać w przyszłości”.
Gerstenmaier powiedział, że „pomocne” dla SpaceX jest sprowadzenie rakiety z powrotem na Ziemię, zamiast celowania nią w statek bezzałogowy na Atlantyku. Eliminuje to konieczność martwienia się o warunki pogodowe lub morskie w miejscu, w którym znajduje się statek bezzałogowy, uwalniając statki ratownicze do innych zadań.
„To wspaniale, że jest to nowy booster, pierwszy booster lotu, którym będziemy tutaj latać, Booster 1080” – powiedział Gerstenmaier. „Byłoby miło zobaczyć go w służbie i spodziewamy się, że będzie miał długą żywotność i będzie służył w wielu misjach w przyszłości”.
Napisz do autora.
Śledź Stephena Clarka na Twitterze: @pracownik.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin