2 lipca, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Dramatyczne starcie Verstappen/Norris zapewniło Russellowi zwycięstwo w Grand Prix Austrii

Dramatyczne starcie Verstappen/Norris zapewniło Russellowi zwycięstwo w Grand Prix Austrii

Dramatyczna kolizja Maxa Verstappena i Lando Norrisa zapewniła George’owi Russellowi i Mercedesowi pierwsze zwycięstwo w mistrzostwach Formuły 1 od półtora roku podczas Grand Prix Austrii.

Verstappen miał pełną kontrolę przez pierwsze dwie trzecie wyścigu, utrzymując przewagę nad Norrisem aż do ośmiu sekund.

Jednak nieszczęśliwy, długi przejazd środkowym odcinkiem na twardych oponach, który nie szczególnie mu się podobał, a następnie powolny końcowy przystanek, podczas którego lewa tylna opona początkowo nie chciała odpalić, oznaczały, że Verstappen wrócił tuż przed Norrisem.

McLaren – z nowymi środkami w porównaniu z używanym pojazdem Red Bulla – szybko wszedł w zasięg DRS Verstappena i przeprowadził jeden atak za drugim, w miarę jak obaj kierowcy komentowali przez radio swoje wzajemne wypowiedzi na temat jazdy, stawały się coraz bardziej zwięzłe.

Nurkowanie na 12 okrążeń przed końcem dało Norrisowi prowadzenie w trzecim zakręcie, ale dojechał do mety po zjechaniu z toru nad strumieniem wody i szybko odzyskał pozycję.

Okazało się, że był to czwarty moment naruszenia przez Norrisa limitów toru w wyścigu, co skutkowało pięciosekundową karą, ale nadal nie przyznano jej, ponieważ walka trwała dalej.

Następnym razem, gdy byli blisko, to Verstappen pozostał na prowadzeniu, wyjeżdżając z toru.

Potem doszło do kontaktu podczas zbliżania się do ostrego zakrętu, w wyniku którego przebito opony obu samochodów i zepchnięto je z drogi, po czym doszło do dziwnej bitwy między obydwoma samochodami u podnóża wzgórza, gdy oba samochody zachwiały się z powodu odniesionych uszkodzeń.

Norris uznał, że uszkodzenia jego samochodu są zbyt duże i wycofał się z boksów, ale Verstappen wrócił na piąte miejsce. Sędziowie uznali, że winę za wypadek ponosi mistrz świata i nałożyli na niego 10 sekund kary. Nie miało to jednak wpływu na jego wynik.

READ  Terek Hill ściga się na swoim pierwszym mityngu torowym od 2014 roku

Poza wczesnym starciem z kolegą z zespołu Mercedesa, Lewisem Hamiltonem, Russell był przez cały wyścig wyraźnie najlepszy z pozostałych, za Verstappenem i Norrisem, więc był idealnie przygotowany, aby pozbierać kawałki po ich spotkaniu i odnieść miażdżące zwycięstwo.

Jednak kolega z drużyny Norrisa, Oscar Piastri, ma pełne prawo czuć się okradziony.

Kontrowersyjna kara w kwalifikacjach spadła z trzeciego na siódme miejsce na starcie, ale dobrze walczył, wyprzedzając Charlesa Leclerca na starcie pomimo kontaktu między nimi, który złamał przednie skrzydło Ferrari, lekko uderzając w Red Bulla Sergio Pereza. Następnie podczas wyścigu wyprzedził Hamiltona i Carlosa Sainza, kończąc wyścig zaledwie 1,9 sekundy za Russellem.

Sainz stanął na podium, podczas gdy Hamilton uplasował się na czwartej pozycji ze znaczną przewagą po wyścigu, który obejmował karę czasową, ponieważ jego samochód zjechał z linii wjazdu do depot podczas pierwszego postoju w depot z powodu dziwnego poślizgu.

Haas miał wyjątkowy wyścig, w którym zdobył punkty, a Nico Hulkenberg i Kevin Magnussen zajęli odpowiednio szóste i ósme miejsce w samochodzie nie mniej wydajnym niż Red Bull Pereza.

Wczesne postoje w pit stopach i doskonała konserwacja opon zadecydowały o wyniku Haasa, przy czym Perez był ograniczony uszkodzeniami odniesionymi w wyniku kolizji z Piastri/Leclerc na pierwszym okrążeniu.

Leclerc mógł powrócić na 11. miejsce dopiero po tym, jak prawy obrońca Daniel Ricciardo i Pierre Gasly, którzy po raz kolejny zagrali z kolegą z zespołu Alpine, Estebanem Oconem, uzupełnili strzelców.