20 kwietnia, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Boeing uruchamia kapsułę Starliner dla astronauty podczas bezzałogowej misji testowej

Boeing uruchamia kapsułę Starliner dla astronauty podczas bezzałogowej misji testowej

ten Statek kosmiczny Wzniósł się w niebo w czwartek o 18:54 czasu wschodniego na pokładzie rakiety Atlas 5, która wystartowała ze stacji sił kosmicznych Cape Canaveral na Florydzie. Po tym, jak rakieta wystrzeliła kapsułę na orbitę, statek kosmiczny uruchomił silniki sterujące, aby skierować ją we właściwym kierunku. Urzędnicy Boeinga potwierdzili „wprowadzenie na orbitę” Starlinera – co wskazuje, że statek kosmiczny był na torze – około pół godziny po starcie. Starliner spędzi około 24 godzin w swobodnym locie przed dotarciem na stację kosmiczną, gdzie planowane jest łagodne połączenie i zadokowanie do stacji. Planuje się, że pozostanie niecały tydzień.
Starliner okazał się trudnym programem dla Boeinga, który początkowo miał nadzieję, że statek kosmiczny będzie działał w 2017 roku, ale Jest nękany opóźnieniami i przerwami w rozwoju. Pierwsza próba tego lotu testowego, o nazwie OFT-1, została przerwana w 2019 roku z powodu problemu z zegarkiem Starliner na pokładzie. Błąd spowodował, że silniki na pokładzie kapsuły nie wypaliły, powodując wykolejenie, a urzędnicy zdecydowali Zabierz statek kosmiczny do domu Zamiast kontynuować pracę. Usunięcie tego i szeregu innych problemów z oprogramowaniem zajęło ponad rok.
Ostatnio był to Starliner W pudełku z problemami z zaworami. Kiedy statek kosmiczny został przeniesiony na wyrzutnię w sierpniu 2021 roku, inspekcja przed lotem wykazała, że ​​główne zawory utknęły na miejscu, a inżynierowie nie byli w stanie natychmiast rozwiązać problemu.

Ostatecznie kapsuła musiała zostać zwrócona z wyrzutni. Kiedy inżynierowie nie byli w stanie naprawić go na miejscu, w końcu musiał zostać odesłany do fabryki Boeinga w celu dokładniejszego rozwiązania problemu.

Od tego czasu zawory stały się dla firmy stałym źródłem kontrowersji. Według niedawnego raportu z Reuterspodwykonawca, który produkuje zawory, Aerojet Rocketdyne z Alabamy, był w sprzeczności z Boeingiem w kwestii pierwotnej przyczyny problemu z zaworami.

Boeing i NASA różnią się, zgodnie z raportem i komentarzami urzędników NASA podczas ostatnich konferencji prasowych.

READ  NASA odkłada próbę nowej sukienki Megarocket

Mark Naby, wiceprezes Boeinga i menedżer programu Starliner, zauważył na konferencji prasowej w zeszłym tygodniu, że ich dochodzenie wykazało, że wilgoć dostała się do zaworów i spowodowała „korozję” i „wiązanie”. To skłoniło firmę do opracowania krótkoterminowego rozwiązania i stworzenia systemu dezynfekcji, który obejmuje małą torebkę zaprojektowaną w celu ochrony przed wilgocią powodującą korozję. NASA i Boeing twierdzą, że są zadowoleni z tego rozwiązania.

„Jesteśmy w naprawdę dobrej formie, aby wejść w ten system”, powiedział w zeszłym tygodniu Steve Stitch, kierownik programu Commercial Crew w NASA.

Ale to może nie być koniec. Boeing ujawnił w zeszłym tygodniu, że być może będzie musiał przeprojektować zawory.

„Chcemy przeprowadzić jeszcze kilka testów i na podstawie tych wyników utrwalimy rodzaj zmian, które wprowadzimy w przyszłości” – powiedział Naby. „Prawdopodobnie będziemy wiedzieć więcej w nadchodzących miesiącach”.

Jeśli Boeing przystąpi do bardziej kompleksowego przeprojektowania zaworów, nie jest jasne, jak długo to potrwa i czy może to opóźnić pierwszą misję Boeinga, która w tym momencie jest opóźniona o lata. Według dokumentów publicznych zaprzestanie pracy ze Starlinerem kosztowało firmę około pół miliarda dolarów.

Tymczasem SpaceX, kiedyś uważany za słabszego konkurenta w programie Commercial Crew NASA, wypuścił już pięć misji astronautów NASA oprócz dwóch misji turystycznych. Inauguracyjny start jego statku kosmicznego, Crew Dragon, stał się pierwszym, który wyniósł astronautów na orbitę z ziemi USA, odkąd program wahadłowców kosmicznych został wycofany w 2011 roku.