15 lipca, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Blue Origin i ULA ostrzegają, że wystrzelenie statku kosmicznego SpaceX na Florydę może być bardzo destrukcyjne

Blue Origin i ULA ostrzegają, że wystrzelenie statku kosmicznego SpaceX na Florydę może być bardzo destrukcyjne

On gra

Plan SpaceX dotyczący wystrzelenia gigantycznej dwustopniowej rakiety Starship-Super Heavy z Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego przyciągnął uwagę i zaniepokojenie dwóch konkurujących ze sobą firm kosmicznych, które ostrzegły urzędników federalnych, że rakieta o wysokości 492 stóp nie została jeszcze przetestowana, byłoby zbyt niebezpieczne i mogłoby być uciążliwe. Bardzo ważne dla najbardziej ruchliwego portu kosmicznego w kraju i otaczającego go środowiska.

United Launch Alliance i Blue Origin – które mają duży zasięg na Space Coast i postrzegają SpaceX jako bezpośredniego konkurenta – przedstawiły FAA pisemne uwagi.

Federalna Administracja Lotnictwa Stanów Zjednoczonych (FAA) przygotowuje oświadczenie o oddziaływaniu na środowisko, aby ocenić potencjalny wpływ wystrzeliwania statków kosmicznych do 44 razy w roku z lądowiska 39A w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego (KSC). SpaceX przygląda się także potencjalnej drugiej platformie startowej dla pojazdów Starship na pobliskiej stacji kosmicznej Cape Canaveral.

„Ponieważ jest to największa istniejąca rakieta, wypadek spowodowałby poważne, a nawet katastrofalne w skutkach zniszczenia, podczas gdy normalne starty pozostawiłyby skumulowany wpływ na konstrukcje” – napisali urzędnicy ULA w 22-stronicowym piśmie do FAA, sprzętu rakietowego i innych krytyczny sprzęt wspierający start.”

ULA przytoczyła informację o eksplozji statku kosmicznego Starship, która miała miejsce w kwietniu 2023 r. w prywatnym miejscu startu SpaceX w Boca Chica w Teksasie, w wyniku czego odłamki poleciały w promieniu sześciu mil. W Cape Town urzędnicy ULA zauważyli, że ich wyrzutnia znajduje się zaledwie pięć mil od lądowiska 39A, a w pobliżu znajdują się inne firmy.

„Gdyby podobny incydent miał miejsce ponownie, szczątki dotarłyby do obiektów ULA i mogłyby zranić ludzi lub uszkodzić mienie. W miarę wzrostu ciągu planowanego startu statku Starship szczątki powstałe w wyniku podobnego niepowodzenia startu mogą dotrzeć do większych zaludnionych obszarów wokół Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego”.

Firma Blue Origin zatrudnia w hrabstwie Brevard ponad 2700 pełnoetatowych pracowników i zainwestowała ponad 1 miliard dolarów w rozwój pierwszego na świecie prywatnego kompleksu wyrzutni rakiet o dużej wytrzymałości na potrzeby przyszłych startów rakiet New Glenn.

Przylądek Canaveral: Czy dzisiaj jest premiera? Nadchodzący harmonogram startów rakiet od SpaceX, NASA i ULA na Florydzie

W trzystronicowym piśmie do FAA urzędnicy Blue Origin zaproponowali ograniczenie prędkości startu i lądowania rakiet Starship Super Heavy „do liczby, która ma minimalny wpływ na lokalne środowisko, lokalnie zatrudniony personel i lokalną społeczność”.

READ  Hubble powrócił do służby po przestraszeniu żyroskopowym, a NASA nadal rozważa opcje ponownego uruchomienia

ULA nalegała, aby rząd rozważył alternatywę dla zezwolenia SpaceX na sprowadzenie Starship do KSC: zatrzymanie gigantycznej rakiety w Boca Chica, gdzie się obecnie znajduje.

Przedstawiciele mediów SpaceX nie odpowiedzieli na wiadomości z prośbą o komentarz do tej historii.

Firmy kosmiczne konkurują o kontrakty

W kilka dni po komentarzach FAA ze strony rywali założyciel i dyrektor generalny SpaceX Elon Musk użył tylko dwóch słów: „Oceniaj pochodzenie”. Niektóre doniesienia medialne opisują te komentarze na temat badania środowiskowego Starship jako bitwę pomiędzy miliarderami, w szczególności Muskiem i założycielem Blue Origin, Jeffem Bezosem.

Jednakże „jeśli duża firma ma możliwość złożenia skargi na konkurenta na otwartym forum publicznym, prawdopodobnie to zrobi” – powiedział Don Platt, dyrektor Centrum Edukacyjnego Lotniska Kosmicznego w Florida Institute of Technology w Titusville.

„Trzeba wziąć pod uwagę źródło. Nie będą chcieli przekazać SpaceX kluczy do przemysłu kosmicznego. I teraz wydaje się, że tak właśnie się dzieje” – powiedział Platt.

„Nie dzieje się tak z powodu niesprawiedliwości ze strony rządu czy czegoś w tym rodzaju. Po prostu SpaceX skutecznie wykonuje swoją pracę. Blue Origin i United Alliance mają trudności z dotrzymaniem kroku”.

Nie licząc potencjalnych misji statków kosmicznych, rakiety SpaceX były odpowiedzialne za 46 z 49 wystrzeleń orbitalnych Space Coast w tym roku. United Alliance wystrzeliło także trzy kolejne rakiety, a urzędnicy Blue Origin mają nadzieję rozpocząć wystrzeliwanie rakiet New Glenn do końca roku.

Trzy firmy kosmiczne rywalizują o kontrakty NASA. Napięcia między SpaceX a Blue Origin nasiliły się po tym, jak NASA wybrała statek Starship do wylądowania ludzi na Księżycu w ramach programu Artemis. Blue Origin złożyło pozew przeciwko NASA, stwierdzając, że Starship to „niezwykle złożony i obarczony wysokim ryzykiem”.

W 2023 roku NASA będzie w stanie dodać do programu Artemis drugi system lądowania załogowego. NASA wybrała statek kosmiczny Blue Moon należący do Blue Origin, aby podczas przyszłych misji wylądować astronautów na Księżycu obok statku kosmicznego Starship.

Blue Origin i ULA ostrzegają przed niebezpieczeństwami związanymi z rakietami Starship

Federalna Administracja Lotnicza Stanów Zjednoczonych przygotowuje się do wydania oświadczenia o oddziaływaniu statku kosmicznego na środowisko w ramach procesu certyfikacji, aby zezwolić na przyszłe starty z Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego. Niezależnie od tego Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych prowadzą badanie środowiskowe w związku z celem SpaceX, jakim jest przeniesienie startów superciężkich statków kosmicznych do kompleksu startowego 37 na stacji kosmicznej Cape Canaveral do 2026 r.

READ  Naukowcy uważają, że w Wielkim Jeziorze Słonym żyją tylko dwa zwierzęta. Mylili się. Alarm naukowy

W swoich pismach do FAA Blue Origin i United Alliance ostrzegały przed szeregiem zagrożeń związanych ze Starship. Wśród obaw firm są m.in.:

  • Oczekuje się, że operacje Starship Super Heavy będą miały większy wpływ na środowisko niż jakikolwiek system startowy działający na Wybrzeżu Kosmicznym, powiedział Blue Origin, zauważając, że dwustopniowa rakieta „może unieść do 5200 ton ciekłego metanu do napędu”.
  • Lądowanie dopalaczy na lądowisku 39A zamiast używania bezzałogowych statków na Oceanie Atlantyckim „przenosi ryzyko awarii systemu na społeczności, przedsiębiorstwa i środowisko otaczające Centrum Kosmiczne im. Kennedy’ego” – stwierdził United Launch Alliance.
  • Blue Origin wyraziło obawy dotyczące bezpieczeństwa swoich pracowników i majątku w przypadku zakłóceń, powołując się na obawy związane z rozprzestrzenianiem się gruzu, nadciśnieniem wybuchowym, hukiem dźwiękowym, eksplozją, pożarem, hałasem, toksynami atmosferycznymi i materiałami niebezpiecznymi.
  • Wyłącz inne uruchomienia. „SpaceX stara się wielokrotnie wystrzelić największą rakietę w historii z dwóch miejsc startowych w promieniu sześciu mil. Tylko jedno miejsce startu statku Starship prawdopodobnie zakłóciłoby inne starty w tym obszarze i spowodowałoby znaczny wpływ na środowisko” – powiedział ULA.

Lokalni mieszkańcy również wyrazili obawy dotyczące ochrony środowiska w związku ze statkiem Starship

Urzędnicy FAA przyjmują publiczne uwagi na temat Starship do 24 czerwca i wysłuchują również komentarzy od grup Brevard. W połowie czerwca agencja federalna zorganizowała dni otwarte dla publiczności w hotelu Radisson Resort w porcie na przylądku Canaveral oraz w kompleksie turystycznym Kennedy Space Center. Strona internetowa projektu znajduje się pod adresem faa.gov/space/stakeholder_engagement/spacex_starship_ksc

W liście do FAA prezes Merritt Island Wildlife Society, Charlie Venuto, pochwalił ponowne wykorzystanie Launch Pad 39A dla statku Starship — szczególnie w porównaniu z opcją zbudowania nowego kompleksu startowego na niezabudowanej działce Kennedy Space Center.

Jednakże MIWA z siedzibą w Titusville argumentuje, że badanie środowiskowe przeprowadzone przez FAA powinno uwzględnić szereg wpływów statku kosmicznego na środowisko, takich jak:

  • Wysokiej jakości system zarządzania wodami deszczowymi mający na celu ochronę zagrożonego ekologicznie jeziora Indian River.
  • Wpływ sztucznego oświetlenia na gniazdujące żółwie morskie, ptaki wędrowne i gniazdujące oraz dziką przyrodę prowadzącą noc.
  • Skumulowany wpływ na jakość powietrza, uszkodzenia ozonu w stratosferze, niszczenie siedlisk, możliwość stosowania technik zarządzania ochroną środowiska, takich jak kontrolowane spalanie i emisje dwutlenku węgla, z uwzględnieniem rakiet New Glenn firmy Blue Origin.
READ  NASA Hubble rejestruje zapierający dech w piersiach obraz międzygalaktycznego mostu

W 10-stronicowym piśmie urzędnicy z Narodowego Rezerwatu Przyrody Merritt Island zauważyli, że badania środowiskowe przeprowadzone przez Centrum Kosmiczne im. Kennedy’ego i Stację Sił Kosmicznych na Przylądku Canaveral „wydają się być wzajemnie powiązanymi działaniami, rozpatrywanymi oddzielnie, co sprawia, że ​​dwie analizy wpływów, w tym… „Skumulowane skutki są mniej skuteczne, mniej wszechstronne i wymagają znacznej wzajemnej komplementarności między nimi”.

Stowarzyszenie Rybołówstwa Południowo-Wschodniego stwierdziło, że wspiera wysiłki w zakresie obrony narodowej i eksploracji kosmosu. Grupa chce jednak, aby badanie FAA uwzględniło fizyczny, społeczny i ekonomiczny wpływ Starship na wszystkie zainteresowane strony, w tym rodziny rybackie, społeczności lokalne, przedsiębiorstwa, restauracje, obiekty noclegowe i branżę turystyczną Florydy.

Ekspert ds. przestrzeni kosmicznej z University of Central Florida: Kluczem jest posiadanie wielu silnych firm kosmicznych

W e-mailu Phil Metzger, dyrektor Centrum Badań i Edukacji nad Mikrograwitacją im. Stephena W. Hawkinga na Uniwersytecie Centralnej Florydy, oświadczył, że uważa oświadczenie ULA w sprawie Starship za uczciwe, ponieważ zwraca się ono do FAA o wykonanie swojej pracy, biorąc pod uwagę potencjalny wpływ na środowisko, sąsiednie społeczności i operacje startowe innym firmom na Przylądku.

„Wskazali, że w interesie państwa leży posiadanie wielu zdrowych firm wynoszących rakiety, które zapewnią dostęp do przestrzeni kosmicznej, tak aby działalność jednej firmy nie zahamowała konkurencji. Uważam, że to wszystko jest zgodne z prawem i należy to podkreślić” – powiedział Metzger .

Stwierdził jednak, że jego zdaniem Blue Origin popełniło „poważny błąd”, proponując ograniczenie szybkości startów Starship.

„Byłoby to najmniej kreatywne i najmniej przydatne rozwiązanie potencjalnych problemów w Kapsztadzie” – powiedział Metzger.

„Przestrzeń kosmiczna staje się coraz ważniejsza dla świata, bezpieczeństwa narodowego i dobrobytu gospodarczego, a Stany Zjednoczone muszą zwiększyć częstotliwość wystrzeliwania — ze strony wszystkich dostawców — a nie tworzyć limity, które ostatecznie zaszkodziłyby każdej firmie i całemu narodowi, ” powiedział.

Najnowsze wiadomości ze stacji sił kosmicznych na Przylądku Canaveral i Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego należącego do NASA można znaleźć na stronie floridatoday.com/space.

Brooke Edwards jest reporterem kosmicznym „Floryda Today”. Zadzwoń do niej [email protected] Lub na X: @Brooke Gwiazd.

Przestrzeń jest dla nas ważna, dlatego pracujemy nad zapewnieniem najwyższej jakości relacji z branży i premier na Florydzie. Dziennikarstwo wymaga takiego czasu i środków. Wesprzyj ją subskrybując tutaj.