Dziś po południu komercyjna firma kosmiczna Astrobotic zaprezentowała swój prawie kompletny zrobotyzowany lądownik księżycowy, zaprojektowany do transportu ładunków dla klientów takich jak NASA na powierzchni Księżyca. To pierwszy raz, kiedy firma pokazała w większości gotowy sprzęt lotniczy dla lądownika przed jego startem, wstępnie zaplanowanym na koniec tego roku.
Statek kosmiczny nazywa się Peregrine Lunar Lander i jest wielkości przysadzistej lodówki, mierząc ponad sześć stóp wysokości. Pięć głównych silników zainstalowanych na podstawie sondy pomoże łazikowi nawigować w przestrzeni i ostatecznie umożliwi łazikowi dotknięcie powierzchni Księżyca. Pojazd ma różne lokalizacje, w których można przechowywać przenośne ładunki do eksperymentów zaprojektowanych z myślą o wykorzystaniu środowiska księżycowego i klientów, którzy chcą, aby ich produkty znajdowały się tylko na powierzchni Księżyca.
Astrobotic, z siedzibą w Pittsburghu, jest jedną z dwóch prywatnych firm, które chcą jako pierwsza wysłać komercyjny lądownik robota na Księżyc – i wylądować na jednym kawałku. Drugim jest firma Intuitive Machines z siedzibą w Houston, która buduje swoją robotyczną sondę księżycową o nazwie Nova-C. Obie firmy otrzymały Miliony dolarów w kontraktach z NASA Aby wspomóc rozwój ich statków desantowych, co z kolei zapewnia agencji kosmicznej sposób na dostarczanie eksperymentów naukowych na Księżyc. Jest to niewielka część flagowego programu NASA Artemis, dużego wysiłku agencji, aby ostatecznie przywrócić ludzi na powierzchnię Księżyca.
Finansując kilka firm, NASA miała również nadzieję na pobudzenie przyjaznej konkurencji. Początkowo agencja sfinansowała trzy firmy w swojej pierwszej rundzie kontraktów, znanej jako program CLPS, ale jeden ze zwycięzców wycofał się. Teraz wszystko zależy od Astrobotic i Intuicyjne maszynyObaj zamierzają polecieć swoim lądownikiem w tym roku.
„Naszym priorytetem numer jeden jest sukces misji, a jeśli jest to pierwsza misja, to świetnie” – powiedział John Thornton, dyrektor generalny Astrobotic. krawędź. „A jeśli nie, to też dobrze. Naprawdę, sukces jest najważniejszy, ale to pierwszy komercyjny lądownik, który został zaprezentowany. Nie widzieliśmy żadnego sprzętu ani zdjęć. [Intuitive Machines’] jeszcze statek kosmiczny” (inny specjalnie zbudowany lądownik księżycowy, wykonany przez izraelską organizację non-profit SpaceIL, próbował dotrzeć na Księżyc w 2019 roku, Ale nie w pełni zobowiązała się do lądowania.)
Członkowie zespołu kierowniczego NASA, w tym administrator Bill Nelson i Thomas Zurbuchen, zastępca administratora NASA ds. nauki, byli dziś obecni w obiekcie Astrobot podczas odsłonięcia. „To ekscytujący czas, a nasi partnerzy handlowi są jego dużą częścią” – powiedział Nelson podczas krótkich przemówień na Astrobotics.
Podwozie do lądowania zostało wprowadzone dzisiaj, ale niektóre zbiorniki, panele słoneczne, napęd i inne elementy nadal musiały zostać dodane do pojazdu. „Sonda jest oczywiście nadal w budowie, ale jest na tyle daleko, że możemy ją wykryć tak, jak wygląda teraz” – mówi Thornton. „I to jest bardzo ekscytujące. Trwa 15 lat.” Astrobotek odmówił podania szczegółów dotyczących ceny dwóch burgerów Lub ile klienci pobierają za miejsce na sondzie.
Według firmy przy pierwszym uruchomieniu lądownik Peregrine przeniesie 24 ładunki na Księżyc. Prawie połowa instrumentów naukowych pochodzi z NASA, podczas gdy pozostałe pochodzą od różnych klientów komercyjnych. Jeden ładunek zawiera łazik wykonany przez studentów z Carnegie Mellon University i Jest też mały statek z meksykańskiej agencji kosmicznej. Sonda będzie zawierać kilka unikalnych ładunków – takich jak księżycowa kapsuła snów z Japonii i fizyczny bitcoin, „załadowany” jednym bitcoinem. Docelowym celem desantu jest obszar zwany Lacos Mortes – co dziwnie tłumaczy się jako „Jezioro Śmierci”. Po wylądowaniu wędrowiec będzie próbował przetrwać cały dzień księżycowy, około dwóch tygodni, zanim zacznie się bardzo zimna dwutygodniowa noc księżycowa.
Jednak podróż astrobota na Księżyc pozostaje kwestią otwartą. Sonda Peregrine ma być pierwszym statkiem kosmicznym w historii Latać rakietą Vulcan United Launch Alliance (ULA), całkowicie nowy pojazd jest opracowywany od 2014 roku. Jednak Vulcan spóźnił się kilka lat na wyrzutnię i nadal nie jest gotowy. Rakieta została zaprojektowana do lotu na nowym silniku firmy Jeff Bezos, firmy lotniczej Blue Origin, o nazwie BE-4 – ale te silniki są również opóźnione o lata.
Thornton mówi, że otrzymał od ULA zapewnienia, że Vulcan wystartuje w ostatnim kwartale tego roku, a silniki BE-4 będą gotowe w połowie tego roku. Mówi, że Astrobotic „nie ma powodu podejrzewać” ULA. „ULA jest firmą odnoszącą sukcesy z historią”, mówi Thornton. „Więc czujemy się bardzo pewni premiery, dlatego dokonaliśmy u nich rezerwacji”.
Tylko jedna rzecz może konkurować z intuicyjnymi maszynami Robić Masz kontrakt na latanie działającą rakietą. Firma ma latać lądownikiem Nova-C na rakiecie SpaceX Falcon 9 jeszcze w tym roku, chociaż Intuitive Machines nie ma daty lotu. Jeśli chodzi o różnice między dwoma lądownikami, Thornton wskazuje na fakt, że Peregrine to znacznie więcej niż długi lądownik typu C. Stwierdza również, że Shaheen będzie latał na „sprawdzonym” paliwie hydrazyny, podczas gdy intuicyjne maszyny eksperymentują z nowym kriogenicznym systemem napędowym.
„Pod koniec dnia oboje jesteśmy na księżycu” – mówi Thornton. „I wyraźnie wierzymy, że nasz lądownik najlepiej pasuje do naszych klientów, a do tej pory nasi klienci zdecydowanie wybierali nas w porównaniu z konkurencją”.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin