16 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Analiza: Polska odnotowuje lato wraz z pogłębianiem się wpływów LCC

Rynek lotniczy w Polsce rozwijał się szybko w ostatnich latach, zwiększając się z 14,8 mln miejsc wylotowych w 2013 r. do 26,8 mln w 2019 r. Po spadku do 13,4 mln i 12,5 mln odpowiednio w 2020 i 2021 r. z powodu pandemii, rynek odbił się z powrotem do 22,9 mln w ubiegłym roku. rok.

Wiele z tego było spowodowane penetracją przewoźników niskokosztowych, gdzie Ryanair i Wizz Air zaangażowały się w trójstronną bitwę o kontrolę nad polskim niebem z przewoźnikiem flagowym Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Jak wynika z analizy danych dostarczonych przez OAG Tables Analyzer, LCC osiągnęły 48% wydajności w 2013 r., która wzrosła do 51% w 2018 r. i obecnie wynosi 57%.

Patrząc na aktualne letnie rozkłady lotów z północy, Ryanair, Wizz i LOT wspólnie kontrolują 80% zdolności przewozowej w Polsce. Ryanair ma 33,3% udziału, następnie LOT z 24,9% i Wizz z 21,6%. Ogólnie rzecz biorąc, latem 2019 r. przepustowość Ryanair wzrośnie o 45%, a Wizz o 17%. LOT obniży się o ok. 3 proc.

Ryanair rozbudowuje polską siatkę o ponad 30 nowych tras na północny sezon letni 2023.

Linia lotnicza, która już jest największym przewoźnikiem w kraju, planuje tego lata obsłużyć około 5,8 miliona miejsc na zaplanowane loty z Polski – o 48% więcej niż w 2019 roku. Około 94% przepustowości będzie obsługiwane na trasach międzynarodowych. Posiada również duży program czarterowy za pośrednictwem spółki zależnej Buzz.

Z 32 nowych planowanych tras dziewięć będzie z Gdańska, sześć z Krakowa i pięć z Warszawy Fryderyka Chopina. ULCC dodaje nowe kierunki z Katowic, Lublina, Nowego Dworu, Poznania, Szczytna i Wrocławia, a także loty z Bydgoszczy, Rzeszowa, Szczecina i Routes Europe 2023 gospodarzem Łodzi.

Ciągły rozwój Ryanaira na polskim rynku wrażliwym na ceny doprowadzi tego lata do rekordowego poziomu ogólnej przepustowości, z 17,2 miejscami wylotowymi zaplanowanymi na sezon 2023. Dla porównania, w 2019 roku było to 16,4 miliona – obecny rekord w jednym okresie podróży.

READ  Pierwsza sesja polskiego parlamentu po wyborach oznacza nowy początek

Wizz i LOT również rozbudowują swoją siatkę połączeń. Tego lata Ryanair planuje uruchomić z Polski 32 nowe trasy. Dane OAG pokazują, że Wizz ma nowe trasy z Gdańska i Poznania do Tirany w Albanii; Rzeszów do Rzymu Fiumicino, Włochy; i Warszawa Fryderyk Chopin Bilbao, Hiszpania.

LOT wzbogacił się o pięć tras z Warszawy Radomia do Kopenhagi, Paryża Charles de Gaulle, Prewezy, Rzymu Fiumicino i Tirany. Ponadto uruchomiono połączenie między Krakowem a Stambułem, obsługujące trzy razy w tygodniu samolotami Embraer E195.

Inne nowe trasy rozpoczynające się tego lata z lotnisk w Polsce to loty Air Serbia z Belgradu do Krakowa.

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany www.aviationweek.com.