Rynek lotniczy w Polsce rozwijał się szybko w ostatnich latach, zwiększając się z 14,8 mln miejsc wylotowych w 2013 r. do 26,8 mln w 2019 r. Po spadku do 13,4 mln i 12,5 mln odpowiednio w 2020 i 2021 r. z powodu pandemii, rynek odbił się z powrotem do 22,9 mln w ubiegłym roku. rok.
Wiele z tego było spowodowane penetracją przewoźników niskokosztowych, gdzie Ryanair i Wizz Air zaangażowały się w trójstronną bitwę o kontrolę nad polskim niebem z przewoźnikiem flagowym Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Jak wynika z analizy danych dostarczonych przez OAG Tables Analyzer, LCC osiągnęły 48% wydajności w 2013 r., która wzrosła do 51% w 2018 r. i obecnie wynosi 57%.
Patrząc na aktualne letnie rozkłady lotów z północy, Ryanair, Wizz i LOT wspólnie kontrolują 80% zdolności przewozowej w Polsce. Ryanair ma 33,3% udziału, następnie LOT z 24,9% i Wizz z 21,6%. Ogólnie rzecz biorąc, latem 2019 r. przepustowość Ryanair wzrośnie o 45%, a Wizz o 17%. LOT obniży się o ok. 3 proc.
Ryanair rozbudowuje polską siatkę o ponad 30 nowych tras na północny sezon letni 2023.
Linia lotnicza, która już jest największym przewoźnikiem w kraju, planuje tego lata obsłużyć około 5,8 miliona miejsc na zaplanowane loty z Polski – o 48% więcej niż w 2019 roku. Około 94% przepustowości będzie obsługiwane na trasach międzynarodowych. Posiada również duży program czarterowy za pośrednictwem spółki zależnej Buzz.
Z 32 nowych planowanych tras dziewięć będzie z Gdańska, sześć z Krakowa i pięć z Warszawy Fryderyka Chopina. ULCC dodaje nowe kierunki z Katowic, Lublina, Nowego Dworu, Poznania, Szczytna i Wrocławia, a także loty z Bydgoszczy, Rzeszowa, Szczecina i Routes Europe 2023 gospodarzem Łodzi.
Ciągły rozwój Ryanaira na polskim rynku wrażliwym na ceny doprowadzi tego lata do rekordowego poziomu ogólnej przepustowości, z 17,2 miejscami wylotowymi zaplanowanymi na sezon 2023. Dla porównania, w 2019 roku było to 16,4 miliona – obecny rekord w jednym okresie podróży.
Wizz i LOT również rozbudowują swoją siatkę połączeń. Tego lata Ryanair planuje uruchomić z Polski 32 nowe trasy. Dane OAG pokazują, że Wizz ma nowe trasy z Gdańska i Poznania do Tirany w Albanii; Rzeszów do Rzymu Fiumicino, Włochy; i Warszawa Fryderyk Chopin Bilbao, Hiszpania.
LOT wzbogacił się o pięć tras z Warszawy Radomia do Kopenhagi, Paryża Charles de Gaulle, Prewezy, Rzymu Fiumicino i Tirany. Ponadto uruchomiono połączenie między Krakowem a Stambułem, obsługujące trzy razy w tygodniu samolotami Embraer E195.
Inne nowe trasy rozpoczynające się tego lata z lotnisk w Polsce to loty Air Serbia z Belgradu do Krakowa.
Ten artykuł został pierwotnie opublikowany www.aviationweek.com.
„Przyjazny praktyk podróży. Miłośnik jedzenia. Bezkompromisowy rozwiązywacz problemów. Komunikator”.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com