W piątek Szanghaj rozszerzył ograniczenia w wielu częściach miasta, w tym w chińskim centrum finansowym i jednym z najbardziej ruchliwych portów na świecie. Eksperci stwierdzili, że port w Szanghaju już cierpi z powodu znacznych utrudnień, a rozszerzenie może jeszcze bardziej zwiększyć zatłoczenie i zwiększyć koszty transportu.
Miasto portowe nałożyło dwufazową blokadę na 25 milionów mieszkańców na początku tego tygodnia. W piątek władze zamknęły zachodnią część miasta i rozszerzyły obecną blokadę w dzielnicach wschodnich o pozytywne przypadki do do Dziewięć dni.
Ograniczenia te spowodowały znaczne opóźnienia w porcie Szanghaj, Która znajduje się we wschodniej części miasta i była już zatłoczona. Jest to najbardziej ruchliwy port kontenerowy na świecie, obsługujący ponad czterokrotnie więcej niż w roku Port w Los Angeles w 2021 roku, Według danych władz portowych w obu miastach.
VesselsValue, globalny dostawca danych dotyczących wysyłki, powiedział Liczba statków oczekujących na załadunek lub rozładunek w porcie w Szanghaju wzrosła w tym tygodniu do ponad 300, prawie pięciokrotnie w ciągu ostatnich dwóch i pół tygodnia.
„Zatłoczenie w Szanghaju zwykle pogarsza się o tej porze roku. Jednak niedawny wzrost jest znacznie wyższy niż zarówno w ubiegłym roku, jak i normalnym poziomie sezonowym” – podała firma we wtorkowym oświadczeniu.
Firma poinformowała, że nie jest jasne, jaki wpływ na zaległości statków w porcie będzie miało zamknięcie. Zauważyła jednak, że menedżerowie i analitycy łańcucha dostaw na całym świecie „zaczynają planować efekty uboczne”.
MaerskA Jedna z największych na świecie firm żeglugi kontenerowej powiedziała również, że zamknięcie Szanghaju może spowodować opóźnienia w transporcie i wyższe koszty.
Usługi przewozowe w i poza [of] Szanghaj zostanie poważnie dotknięty o 30% z powodu całkowitego zamknięcia dzielnic Pudong i Puxi w Szanghaju.
„W rezultacie nastąpi dłuższy czas dostawy i potencjalnie wyższe koszty transportu” – dodała.
Tymczasem rząd miasta powiedział, że dostawy pozostaną normalne podczas blokady.
Shanghai International Port Group, która obsługuje port, powiedziała w zeszłym miesiącu, że wdroży „system zamkniętej pętli”, który wymaga od pracowników przebywania w wyznaczonych miejscach i przestrzegania określonych protokołów, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się koronawirusa.
globalny problem
Zatłoczenie w Szanghaju to zła wiadomość dla konsumentów i firm na całym świecie.
„Zawieszenie działalności w Szanghaju w całym mieście jest przeszkodą dla globalnych łańcuchów dostaw już napiętych przez napięcia geopolityczne” – napisał w piątek Pansi Madhavani, główny ekonomista ANZ Research.
Globalne łańcuchy dostaw były napięte od kilku miesięcy przez pandemię Covid-19 i rosyjską inwazję na Ukrainę.
Chociaż port w Szanghaju nadal działa, wpłynie to na działalność, taką jak magazynowanie i personel, powodując opóźnienia, powiedział, dodając, że transport między krajami może być również utrudniony.
„Te ograniczenia… mogą prowadzić do wyższych stawek frachtowych” – powiedział Madhavani.
Analitycy Nomury spodziewają się również „dodatkowych opóźnień w transporcie, przeciążenia portów i braku zdolności logistycznych”, ponieważ Szanghaj pozostaje w zamknięciu.
„Rynki do tej pory nie doceniały powagi sytuacji w Chinach” Analitycy Nomura powiedzieli w czwartek w notatce badawczej. „W ciągu najbliższych dwóch miesięcy spodziewamy się, że globalni inwestorzy lepiej odzwierciedlą te wstrząsy w swoich ocenach różnych klas aktywów”.
Pekińskie biuro CNN przyczyniło się do powstania tego raportu.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów