Japońska gospodarka odnotowała w drugim kwartale znacznie szybszy od oczekiwań roczny wzrost na poziomie 3,1%, wychodząc z recesji na początku roku dzięki silnemu wzrostowi konsumpcji i przemawiając za kolejną podwyżką stóp procentowych w najbliższej przyszłości. termin.
Bank Japonii spodziewał się, że silne ożywienie gospodarcze pomoże inflacji w trwały sposób osiągnąć swój cel na poziomie 2% i uzasadnia ponowne podniesienie stóp procentowych po ich podniesieniu w zeszłym miesiącu, w związku z dalszym poszukiwaniem wyjścia z lat masowych bodźców monetarnych.
Czwartkowe dane rządowe pokazały, że wzrost produktu krajowego brutto w porównaniu ze średnimi oczekiwaniami rynku na wzrost o 2,1% nastąpił po zrewidowanym w górę spadku o 2,3% w pierwszym kwartale.
Odczyt oznacza kwartalny wzrost o 0,8%, przewyższający wzrost o 0,5% oczekiwany przez ekonomistów w ankiecie Reuters.
„Ogólnie wyniki są po prostu pozytywne, z oznakami ożywienia spożycia prywatnego, wspieranego przez wzrost płac realnych” – powiedział Kazutaka Maeda, ekonomista z Instytutu Badawczego Meiji Yasuda.
„To potwierdza pogląd Banku Japonii i dobrze wróży dalszym podwyżkom stóp procentowych, choć bank centralny pozostanie ostrożny, ponieważ niedawna podwyżka stóp procentowych spowodowała gwałtowny wzrost wartości jena.”
Konsumpcja prywatna, która reprezentuje ponad połowę produkcji gospodarczej, wzrosła o 1,0% w porównaniu z oczekiwaniami na wzrost o 0,5% i pierwszym wzrostem od pięciu kwartałów.
Konsumpcja prywatna jest piętą achillesową gospodarki, która w zeszłym roku osłabła, ponieważ gospodarstwa domowe zmagały się z rosnącymi kosztami życia, częściowo z powodu wyższych cen importu spowodowanych słabym jenem.
Niezadowolenie społeczne z powodu rosnących kosztów życia było jednym z czynników, które skłoniły premiera Japonii Fumio Kishidę do ogłoszenia zamiaru rezygnacji w przyszłym miesiącu.
„Zasadniczo spodziewamy się kontynuacji ożywienia konsumpcji” – powiedział Kengo Tanahashi, ekonomista w Nomura Securities.
„Oprócz obniżek zryczałtowanych podatków rozpoczynających się w czerwcu oraz dopłat do rachunków za energię elektryczną i gaz rozpoczynających się w sierpniu tego lata, wiosenne rozmowy płacowe znów były mocne i wierzymy, że wzrost dochodów pobudzi konsumpcję”.
Napływ turystyki pomógł również zwiększyć sprzedaż detaliczną w Japonii. Fast Retailing, właściciel marki odzieżowej Uniqlo, w swoich najnowszych wynikach podkreślił siłę lokalnego rynku, wspieraną rosnącą sprzedażą towarów wolnocłowych.
Według rządu, który postrzega turystykę jako ważny motor wzrostu w gospodarce, która od dawna zmaga się ze starzeniem się społeczeństwa, oczekuje się, że wydatki turystyczne osiągną w tym roku 8 bilionów jenów (54,74 miliarda dolarów).
Wydatki kapitałowe, główny czynnik wzrostu napędzany popytem prywatnym, wzrosły w drugim kwartale o 0,9%, co odpowiada średniej prognozie rynkowej zawartej w ankiecie Reuters.
Dane pokazały, że popyt zewnętrzny, czyli eksport minus import, obniżył wzrost o 0,1 punktu procentowego.
Bank Japonii podniósł stopy procentowe w zeszłym miesiącu i ogłosił plan ograniczenia masowych zakupów obligacji, co stanowi kolejny krok w kierunku wycofywania masowych bodźców monetarnych.
Japonia jest wyjątkowym przykładem na świecie pod względem podnoszenia stóp procentowych, gdyż większość głównych banków centralnych, w tym amerykańska Rezerwa Federalna, zaczęła łagodzić politykę pieniężną lub zmierzać w tym kierunku.
Pierwszy wzrost konsumpcji od ponad roku „powinien zachęcić Bank Japonii do kolejnej podwyżki stóp procentowych jeszcze w tym roku” – powiedział Marcel Thiliant, dyrektor regionu Azji i Pacyfiku w Capital Economics.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Jak zdobyć dofinansowanie na rozwój biznesu online? Przewodnik dla tych, którzy nie chcą tylko marzyć!
Bezpieczeństwo finansowe firm – jak chronić się przed cyberzagrożeniami i oszustwami?
Jak sztuczna inteligencja zmienia polską gospodarkę? Szanse i wyzwania dla MŚP