Izba niższa francuskiego parlamentu poparła szereg środków mających sprawić, że tania, szybka moda, zwłaszcza produkty produkowane masowo przez chińskie firmy, stanie się mniej atrakcyjna dla kupujących.
Czwartkowe głosowanie czyni Francję pierwszym krajem na świecie, który „wprowadził ustawodawstwo ograniczające ekscesy ultraszybkiej mody” – powiedział Christophe Pichou, Minister Transformacji Ekologicznej. Środki te nadal wymagają głosowania w Senacie.
Do kluczowych środków należy zakaz reklamowania najtańszych tekstyliów i nakładanie ceł środowiskowych na tanie produkty.
Francuski rynek odzieżowy został zapełniony tanią odzieżą z importu, a wiele lokalnych marek ogłosiło upadłość.
Jednak główne argumenty wysunięte przez Horizons – partię sprzymierzoną z prezydentem Emmanuelem Macronem, która wprowadziła projekt ustawy – dotyczyły kwestii środowiskowych.
„Przemysł tekstylny to najbardziej zanieczyszczający środowisko” – stwierdziła posłanka programu Horizons Anne-Cécile Violand, dodając, że sektor ten odpowiada za 10% emisji gazów cieplarnianych i jest głównym podmiotem zanieczyszczającym wodę.
Zgodnie z prawem Francja będzie stosować takie kryteria, jak rozmiary produkowanej odzieży i prędkość obrotu nowymi kolekcjami przy ustalaniu, co stanowi szybką modę.
Violand zwróciła uwagę, że chińska firma Shein i jej „7200 nowych sztuk odzieży dziennie” są doskonałym przykładem intensywnej produkcji mody.
Po wejściu ustawy w życie dokładne kryteria zostaną opublikowane w rozporządzeniu.
Producenci fast fashion będą musieli informować konsumentów o wpływie swojej produkcji na środowisko.
Dodatkowa opłata związana z wpływem szybkiej mody na środowisko ma wynieść 5 euro (4,20 funta) od przyszłego roku i wzrosnąć do 10 euro w 2030 r. Opłata nie może jednak przekroczyć 50% ceny produktu.
Violand powiedziała, że wpływy z opłat zostaną wykorzystane na wsparcie producentów odzieży działających w sposób zrównoważony, co ułatwi im konkurowanie.
Zatwierdzono również rozwiązanie mające na celu ograniczenie reklamy szybkiej mody, chociaż konserwatywny poseł Antoine Vermorel Marques stwierdził, że „zakaz reklamy tekstyliów, zwłaszcza mody, oznacza koniec mody”.
Inicjatywa parlamentarzystów lewicy i Zielonych, mająca na celu wprowadzenie minimalnych kar dla producentów łamiących zasady, a także kwot importowych i bardziej rygorystycznych standardów w miejscu pracy dla branży, została w nowym prawie odrzucona.
Wysoka moda jest podstawą francuskiej gospodarki dzięki wiodącym międzynarodowym markom luksusowym, takim jak Louis Vuitton, Chanel, Hermès, Dior i Cartier.
Jednak francuski sektor mody z niższej półki stracił pozycję na rzecz europejskich rywali, Zary i H&M, a ostatnio chińskich gigantów Shen i Timo.
„Dumny organizator. Alkoholowy ninja. Kujon kulinarny. Typowy entuzjasta telewizji. Zapalony czytelnik. Fanatyk niezależnej muzyki”.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Najnowsze zatonięcie jachtu Bayesiana: żona Mike’a Lyncha „nie chciała opuszczać łodzi bez rodziny”, podczas gdy załoga przechodzi dochodzenie
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy