KYIV, 19 listopada (Reuters) – W niedzielę po polskiej stronie granicy około 3000 ukraińskich ciężarówek przewożących paliwo i pomoc humanitarną utknęło w wyniku ponad 10-dniowej blokady prowadzonej przez polskich kierowców ciężarówek – podają ukraińscy urzędnicy.
Na początku miesiąca polscy kierowcy ciężarówek zablokowali trzy drogi Przejścia graniczne Protesty z udziałem Ukrainy protestują przeciwko bierności rządu od czasu inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r., powodując straty biznesowe dla zagranicznych konkurentów.
Ukraińscy urzędnicy poinformowali w zeszłym tygodniu, że Kijówowi i Warszawie ponownie nie udało się osiągnąć porozumienia w sprawie zakończenia protestów.
„Od ponad 10 dni ukraińscy kierowcy są blokowani na polskiej granicy. Tysiące ludzi jest zmuszonych do życia w trudnych warunkach, przy ograniczonej ilości żywności, wody i paliwa” – poinformował wcześniej na Twitterze wicepremier Ukrainy Oleksandr Kubrakow X.
Powiedział, że ciężarówki cofały się 30 km w kierunku przejścia Jahodin, ponad 10 km w kierunku Rawy-Ruskiej i ponad 16 km w kierunku przejścia Krakowskiego.
Wiceminister infrastruktury Ukrainy Serhij Derkach powiedział, że „jest mnóstwo” przypadków, w których ciężarówki przewożą paliwo i pomoc humanitarną – aby zapewnić niezakłócony przejazd.
„Wysłaliśmy informacje o tych sprawach do naszych polskich kolegów… i czekamy na odpowiedź” – poinformował Derkach na swojej stronie na Facebooku.
Reuters nie mógł niezależnie zweryfikować tego raportu.
W niedzielę Derkach wraz z zespołem ze swojego ministerstwa rozdawał żywność, wodę i lekarstwa kierowcom, którzy utknęli na przejściach Kraków i Rawa-Ruska. Przygotowywany jest kolejny transport wsparcia dla kierowców, którzy utknęli na przejściu w Torohusku – dodał.
„Sytuacja jest tam nie mniej skomplikowana – w kolejce stoi ponad 1200 ciężarówek” – powiedział.
W weekend państwowa agencja informacyjna PAP podała, że na początku tygodnia możliwe było zablokowanie najbardziej ruchliwego polsko-ukraińskiego przejścia granicznego w Medica. Przejście Medica znajduje się tuż po drugiej stronie granicy z ukraińskim przejściem w Szekinach.
Protest w Medica oznacza, że w tym tygodniu cztery lub połowa polsko-ukraińskich przejść granicznych może zostać zablokowana.
Według ukraińskiego Ministerstwa Infrastruktury przez osiem przejść granicę Polski przekracza miesięcznie średnio 40-50 tys. ciężarówek, czyli dwukrotnie więcej niż przed wojną. Większość towarów przewożona jest flotą transportową Ukrainy.
Ukraińska straż graniczna twierdzi, że na obecnie zablokowanych punktach kontrolnych przez polską granicę przekracza zaledwie kilka pojazdów na godzinę.
Ukraińscy brokerzy zboża podali w zeszłym tygodniu, że drogowy eksport żywności z Ukrainy spadł w ciągu 13 dni poprzedzających listopad o 2,7% z powodu trudności na polskiej granicy spowodowanych strajkiem kierowców.
Brokerzy Spike, którzy regularnie monitorują dane dotyczące eksportu, podali, że liczba pojazdów przejeżdżających przez punkty kontroli celnej na polskiej granicy spadła do 4000 ton ładunku dziennie, w porównaniu z najwyższym poziomem 7500 ton dziennie miesiąc temu.
Reportaż Pavla Polyduke’a w Kijowie i Lydii Kelly w Melbourne; Redakcja: Emilia Sithole-Madaris i Lisa Schumacher
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Przyjazny praktyk podróży. Miłośnik jedzenia. Bezkompromisowy rozwiązywacz problemów. Komunikator”.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com