27 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Afgańscy uczeni religijni krytykują zakaz edukacji dziewcząt

Afgańscy uczeni religijni krytykują zakaz edukacji dziewcząt

JALALABAD, Afganistan (AP) – afgańscy uczeni religijni w sobotę zatrzasnęli zakaz edukacji kobiet, ponieważ starszy minister talibów ostrzegł duchownych, aby nie buntowali się przeciwko rządowi w kontrowersyjnej kwestii.

Dziewczęta nie mogą chodzić do szkoły po szóstej klasie w Afganistanie, a zakaz edukacji rozciąga się na uniwersytety. Kobietom zabrania się wstępu do miejsc publicznych, w tym do parków, oraz do większości form pracy. Według światowego organu, w zeszłym tygodniu afgańskim kobietom zabroniono pracy w ONZ, chociaż talibowie nie wydali jeszcze publicznego oświadczenia.

Władze przedstawiają ograniczenia w edukacji jako tymczasowe zawieszenie, a nie zakaz, ale uniwersytety i szkoły zostały ponownie otwarte w marcu bez studentek.

Zakaz wywołał gwałtowną międzynarodową wrzawę, jeszcze bardziej izolując kraj w czasie, gdy jego gospodarka się załamuje i pogłębia kryzys humanitarny.

Dwóch znanych uczonych religijnych w Afganistanie powiedziało w sobotę, że władze powinny ponownie rozważyć swoją decyzję. Społeczny sprzeciw wobec polityki talibów jest rzadki, chociaż niektórzy przywódcy talibów wyrazili sprzeciw wobec procesu decyzyjnego.

Jeden z uczonych, Abdul Rahman Abid, powiedział, że instytucje powinny mieć możliwość ponownego przyjmowania dziewcząt i kobiet do oddzielnych klas, zatrudniania nauczycielek, ustalania oszałamiających harmonogramów, a nawet budowania nowych obiektów.

Powiedział Associated Press, że wiedza jest obowiązkowa w islamie zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet, a islam pozwala kobietom studiować.

„Moja córka nie chodzi do szkoły” – powiedział – „wstydzę się i nie mogę znaleźć odpowiedzi dla mojej córki”. Moja córka pyta, dlaczego dziewczętom nie wolno kształcić się w systemie islamskim. Nie mam na to odpowiedzi”.

Powiedział, że reforma jest konieczna i ostrzegł, że jakiekolwiek opóźnienie będzie kosztem globalnej społeczności muzułmańskiej, a także osłabi rząd.

Inny uczony, członek talibów, powiedział Associated Press, że jest jeszcze czas, aby ministerstwa rozwiązały problem edukacji dziewcząt. Toryali Heimat cytował ministerstwa, które obejmują wewnętrzny krąg najwyższego przywódcy, Hebatullaha Akhundzadeha, który ma siedzibę w Kandaharze.

READ  Fińscy przywódcy powiedzieli, że Finlandia powinna „bezzwłocznie” ubiegać się o członkostwo w NATO

Na jego polecenie rząd zakazał dziewczętom uczęszczania na zajęcia. Heimat powiedział, że istnieją dwa rodzaje krytyki, jedna, która niszczy system, i druga, która koryguje krytykę.

„Islam zezwalał na naukę zarówno mężczyznom, jak i kobietom, ale hidżab i programy szkolne muszą być przestrzegane” – powiedział Hemmat. Krytyka korygująca musi być skierowana, a Emirat Islamski musi o tym pomyśleć. Tam, gdzie nie ma gotówki, istnieje możliwość korupcji. Osobiście uważam, że dziewczyny powinny dostać się na poziom uniwersytecki”.

Pełniący obowiązki ministra szkolnictwa wyższego Nida Mohamed Nadeem powiedział w piątek, że duchowni nie powinni wypowiadać się przeciwko polityce rządu.

Wygłosił swoje uwagi po tym, jak inny uczony, Abd al-Sami al-Ghaznawi, powiedział uczniom w szkole religijnej, że nie ma sporu co do edukacji dziewcząt. Powiedział, że islamskie teksty jasno mówią, że edukacja dziewcząt jest akceptowalna. Nie udało się uzyskać komentarza Ghaznawiego.

Wyglądało na to, że Nadim celował w Ghaznawiego, wymieniając „honorowego uczonego” na górze oświadczenia wideo opublikowanego w mediach społecznościowych.

„Zachęciłem ludzi do buntu, jaki był rezultat?” — powiedział Nadim. W rezultacie bunt przeciwko temu (zakazowi) jest dozwolony. Jeśli ludzie będą zachęcani do buntu przeciwko reżimowi, czy przyniesie to korzyści muzułmanom? „

Z ministrem nie udało się uzyskać komentarza. Ale jego rzecznik, Hafez Ziaullah Hashemi, potwierdził uwagi Nadeema, nie podając dalszych szczegółów na temat tego, do kogo były skierowane ani dlaczego.