Relacja na żywo z odliczania do startu rakiety SpaceX Falcon 9 z Space Launch Complex 40 na Cape Canaveral Space Force Station na Florydzie. Rakieta Falcon 9 wyniosła na orbitę szerokopasmowego satelitę komunikacyjnego Eutelsat 10B do łączności powietrznej i morskiej. Podążaj za nami Świergot.
SFN na żywo
Najstarsza aktywna rakieta wspomagająca Falcon 9 firmy SpaceX, działająca od 2018 roku, wykonała swój ostatni lot we wtorek wieczorem, aby dostarczyć na orbitę szerokopasmowego satelitę komunikacyjnego Eutelsat z misją dostarczania usług internetowych samolotom i statkom nad północnym Atlantykiem, Europą, Bliskim Wschodem, i Afryka. Od początku września misja zakończyła serię czterech dużych startów satelitów Eutelsat.
Satelita Eutelsat 10B wystartował na szczycie rakiety Falcon 9 o godzinie 21:57 EDT (0257 GMT w środę) z platformy 40 stacji kosmicznej Cape Canaveral na Florydzie. Eutelsat 10B kieruje się w stronę orbity geostacjonarnej, aby wysyłać sygnały komunikacyjne na obszarze od północnego Atlantyku po Azję, wykorzystując ponad 100 wiązek światła do łączenia pasażerów linii lotniczych, statków wycieczkowych, załóg morskich i innych użytkowników w ruchu.
SpaceX powiedział, że poniedziałkowa próba startu została usunięta na dwie godziny przed startem, „aby umożliwić dodatkowe wyjście przed lotem”. SpaceX przeciwstawił się szansom we wtorek wieczorem po tym, jak prognostycy przewidzieli 90% szans na niedopuszczalne warunki pogodowe podczas startu.
SpaceX nie próbował odzyskać pierwszego stopnia Falcona 9 o długości 229 stóp (70 metrów). Firma startowa zawarła umowę z Eutelsatem, aby wykorzystać cały udźwig Falcona 9 do wysłania satelity Eutelsat 10B jak najwyżej, bez rezerwacji pierwszego stopnia i opłat za manewry lądowania.
Kilka mil na północ od platformy 40 SpaceX zamierzał we wtorek wystrzelić rakietę Falcon 9, aby rozpocząć misję zaopatrzenia Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Ale zła pogoda uniemożliwiła start tego lotu z Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego, opóźniając misję do soboty.
Eutelsat 10B został wystrzelony z górnego stopnia Falcona 9 około 35 minut po starcie. Rakieta ma wystrzelić statek kosmiczny na „wysoce synchroniczną” orbitę transferową z aphelium, czyli najdalszym punktem od Ziemi, znacznie powyżej ostatecznej wysokości operacyjnej Eutelsata 10B wynoszącej 22 000 mil (prawie 36 000 km). Według Pascala Homsiego, dyrektora technicznego Eutelsat, maksymalny docelowy zasięg misji Eutelsat 10B wynosił ponad 37 000 mil, czyli około 60 000 kilometrów.
Zamiast oszczędzać trochę paliwa do lądowania na statku bezzałogowym, wzmacniacz pierwszego stopnia Falcona 9 spalił dziewięć głównych silników o kilka sekund dłużej niż normalnie, dając dodatkowe przyspieszenie górnemu stopniowi rakiety. Pozwoliło to silnikowi drugiego stopnia Falcon 9 umieścić satelitę Eutelsat 10B na wyższej orbicie, niż byłoby to możliwe w innym przypadku.
SpaceX nadal planuje odzyskać obie połowy ładunku rakiety Falcon 9 w celu odnowienia i ponownego wykorzystania.
Rzecznik Thales Alenia Space, producenta satelity Eutelsat 10B, powiedział, że umieszczenie satelity na hipersynchronicznej orbicie transferowej skróci czas dotarcia na operacyjną orbitę geostacjonarną o około 10 dni. Eutelsat 10B, oparty na platformie satelitarnej Thales Spacebus Neo, będzie wykorzystywał silniki plazmowe do regulacji orbity niezbędnych do orbity geostacjonarnej 22 000 mil nad równikiem, gdzie będzie okrążał Ziemię w stopniu zbliżonym do obrotu planety.
Całkowita masa startowa satelity Eutelsat 10B wynosi około 5,5 tony metrycznej, czyli około 12 000 funtów, powiedział rzecznik Thales w rozmowie ze Spaceflight Now w poniedziałek.
Jednorazowa misja Falcon 9 oznaczała trzeci raz w tym miesiącu, kiedy SpaceX odrzucił wzmacniacz Falcon, po celowym odrzuceniu rdzenia rakiety Falcon Heavy 1 listopada i statku kosmicznego Falcon 9 podczas misji 12 listopada. Misja z 12 listopada podniosła dwa satelity komunikacyjne dla Intelsata, który, jak powiedział, zapłacił premię za dodatkową wydajność Falcona 9, zrzucając wzmacniacz do Oceanu Atlantyckiego.
„Powodem, dla którego Eutelsat wybrał jednorazowy wzmacniacz do tej misji, jest masa satelity, która wymaga pełnej pojemności paliwa i dodatkowych osiągów rakiety Falcon 9 oraz odpowiedniego wtrysku orbitalnego” – powiedział Homsi dla Spaceflight Now. Pisemne pytania.
Homsi odmówił podania, ile Eutelsat zapłacił SpaceX za dodatkową wydajność Falcona 9 w misji Eutelsat 10B, jeśli w ogóle.
Po wejściu na orbitę geostacjonarną w przyszłym roku, Eutelsat 10B ustawi się w miejscu operacyjnym wzdłuż równika na 10° długości geograficznej wschodniej. Satelita zwiększy pojemność usług połączeń internetowych dla samolotów i statków w korytarzu północnoatlantyckim, który jest świadkiem dużego przemytu między Europą a Ameryką Północną. Według Eutelsat, właściciela i operatora satelitów w Paryżu, Eutelsat 10B będzie również świadczył podobne usługi w Europie, basenie Morza Śródziemnego i na Bliskim Wschodzie.
Eutelsat 10B przenosi dwa ładunki w paśmie Ku w całym paśmie dla lotniczych i morskich usług internetowych. Eutelsat powiedział, że te dwa ładunki zawierają 116 wiązek punktowych zdolnych do obsługi szerokości pasma powyżej 50 GHz, zapewniając około 35 Gb/s.
Satelita obsługuje również dwa szerokopasmowe ładunki w wiązce C i jeden w paśmie Ku, aby rozszerzyć usługi świadczone obecnie przez satelitę Eutelsat 10A wystrzelonego w 2009 roku.
Homsi powiedział, że satelita Eutelsat 10B ma wejść do służby latem 2023 roku.
Wystrzelenie satelity Eutelsat 10B jest również czwartym dużym satelitą komunikacyjnym Eutelsat wyniesionym na orbitę w ciągu ostatnich dwóch i pół miesiąca, poczynając od satelity Eutelsat Konnect VHTS wystrzelonego we wrześniu na rakiecie Ariane 5. Dwa satelity telewizyjne Hotbird dołączył do floty Eutelsat po wystrzeleniu dwóch rakiet Falcon 9 z Florydy w październiku i na początku tego miesiąca.
„To duże wyzwanie dla zespołów inżynierów Eutelsat, które sprostały wyzwaniu” — powiedział Homsi.
Podczas odliczania we wtorek wieczorem bombowiec Falcon 9 napełnił 1 milion funtów paliwa naftowego i ciekłego tlenu w ciągu ostatnich 35 minut przed startem.
Po tym, jak zespoły sprawdziły, czy parametry techniczne i pogoda były „zielone” do startu, dziewięć głównych silników Merlin 1D na pierwszym stopniu uruchomiło zapłon wspomagający za pomocą płynu zapłonowego zwanego trietyloglinem / trietyloboranem lub TEA-TEB. Gdy silniki zostały doładowane do pełnych obrotów, zaciski hydrauliczne otworzyły się, uwalniając Falcona 9 do wznoszenia się w przestrzeń kosmiczną.
Dziewięć głównych silników wytwarzało ciąg o wartości 1,7 miliona funtów przez ponad dwie i pół minuty, wyrzucając Falcona 9 i Eutelsata 10B w górne warstwy atmosfery. Następnie stopień wspomagający został wyłączony i oddzielony od górnego stopnia Falcona 9, aby rozpocząć niekontrolowany spadek do Oceanu Atlantyckiego.
Wzmacniacz nie był wyposażony w zastrzeżone rekuperatory SpaceX, takie jak płetwy z tytanowej siatki lub nogi do lądowania. A SpaceX nie wysłał jednego ze swoich bezzałogowych statków do misji pochłaniającej.
Statek ratunkowy SpaceX był na stacji, aby odzyskać ładunek dla rakiety Falcon 9 po tym, jak połówki muszli stożkowej spadły na spadochronie z Cape Canaveral. Ładunek został wyrzucony z rakiety po około trzech i pół minuty lotu, krótko po uruchomieniu silnika górnego stopnia Falcona 9.
Rakieta Falcon 9 dwukrotnie uruchomiła silnik górnego stopnia, aby wprowadzić statek kosmiczny Eutelsat 10B na hipereliptyczną synchroniczną orbitę transferową, a następnie satelita został wystrzelony z rakiety. Eutelsat 10B obróci swoje panele słoneczne i rozpocznie manewry z pokładowym elektrycznym układem napędowym, aby wprowadzić go na orbitę geostacjonarną około 22 000 mil nad równikiem.
Rakieta: Sokół 9 (B1049.11)
Ładowność: Satelita komunikacyjny Eutelsat 10B
Uruchom witrynę: SLC-40, stacja kosmiczna Cape Canaveral, Floryda
Data obiadu: 22 listopada 2022 r
pora obiadowa: 21:57 EDT (0257 GMT 23 listopada)
Prognoza pogody: 10% szans na akceptowalną pogodę
Regeneracja po doładowaniu: nikt
START NA AZYMUT: wschód
orbita docelowa: Supersynchroniczna orbita transferowa
Oś czasu uruchomienia:
-
- T+00:00: start
- T + 01:16: maksymalne ciśnienie powietrza (maks. Q)
- T + 02:43: Wyłączenie głównego silnika (MECO) pierwszy stopień
- T + 02:47: Faza separacji
- T + 02:54: Drugi stopień zapłonu silnika
- T+03:36: Cicho bądź
- T + 08:05: Wyłączenie silnika drugiego stopnia (SECO 1)
- T + 26:18: Ponowne uruchomienie silnika drugiego stopnia
- T + 27:27: Wyłączenie silnika drugiego stopnia (SECO 2)
- T+35:28: Separacja Eutelsata 10B
Statystyki misji:
- 186. start Falcona 9 od 2010 roku
- 195. start rodziny Falcon od 2006 roku
- Jedenasty start rakiety Falcon 9 Booster B1049
- Falcon 9 wystartował jako 159. z Florida Space Coast
- 104. start Falcona 9 z lądowiska 40
- 159. start ogółem z 40. planszy
- Lot 127 zmodyfikowanego wzmacniacza Falcon 9
- Piąty start Eutelsata przez SpaceX
- Pięćdziesiąty drugi start Falcona 9 w 2022 roku
- SpaceX startuje z numerem 53 w 2022 roku
- Próba wystrzelenia orbitalnego 51 z Cape Canaveral w 2022 roku
Napisz do autora.
Śledź Stephena Clarka na Twitterze: @ćwierkać.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin